Front Group

Climate-denying Indiana Regulator helps ALEC Coal Companies Delay EPA Climate Rules

  • Posted on: 13 December 2012
  • By: Connor Gibson

Click here to see the contents of the ACCCE USB drive from ALEC's 2012 States & Nation Policy summit.

You're probably familiar with the old "fox in the hen house" story, but what about when a hen joins the fox den?

This is the case with the recent American Legislative Exchange Council (ALEC) meeting in Washington, DC. Leaked documents obtained by Greenpeace reveal that ALEC's anti-environmental jamboree was inundated with coal money and featured an Indiana regulator advising coal utilities on delaying US Environmental Protection Agency rules to control greenhouse gas emissions and hazardous air pollution.

At ALEC's coal-sponsored meeting, where state legislators and corporate representatives meet to create template state laws ranging from attacks on clean energy to privatization of public schools, Indiana's Commissioner of the Department of Environmental Management Tom Easterly laid out a plan to stall the US EPA global warming action in a power point clearly addressed to coal industry representatives at ALEC's meeting.

In a USB drive branded with the logo of the American Coalition for Clean Coal Electricity (ACCCE), a folder labeled "Easterly" contains a presentation titled "Easterly ALEC presentation 11 28 12" explaining current EPA air pollution rules and how Tom Easterly has worked to obstruct them. The power points is branded with the Indiana Department of Environmental Protection seal. In the latter presentation, Easterly ended his briefing to ALEC's dirty energy members with suggestions for delaying EPA regulation of greenhouse gas emissions at coal plants.

Easterly's presentation, which is posted on his Indiana Dept. of Environmental Mgmt commissioner webpage, even offered a template state resolution that would burden EPA with conducting a number of unnecessary cost benefit analyses (which the federal government has done through the Social Cost of Carbon analysis) in the process of controlling GHG emissions.

 

 

 

The template resolution Easterly presented to ALEC was created by the Environmental Council of States (ECOS), a group of state regulators that create template state resolutions similar to ALEC, often with overlapping agendas that benefit coal companies. ECOS has some questionable template state resolutions for an "Environmental" organization, including a resolution urging EPA not to classify coal ash as "hazardous." Although its less regulated than household trash, coal ash contains neurotoxins, carcinogens and radioactive elements and is stored in dangerous slurry "ponds" that can leak these dangerous toxins into our waterways.

Almost too predictably, ECOS' work is sponsored by the coal fronts like ACCCE and the Edison Electric Institute (EEI), both sponsors of the ALEC meeting where Easterly presented the ECOS model resolution. See clean air watchdog Frank O'Donnell's blog on ECOS for more.

Easterly's work, including his presentation to ALEC, is also promoted by the Midwest Ozone Group, a group whose members include ACCCE, American Electric Power and Duke Energy.

Commissioner Tom Easterly's suggestion of burdening EPA with tasks beyond its responsibility is concerning, as is his ongoing campaign to discredit the science of global warming--something he doesn't have the scientific qualifications to do. To this end, the Indiana regulator fits nicely into the coal industry's long history of denying problems they don't want to be held accountable for and delaying solutions to those problems. The same processes applied to acid rain, a problem the coal industry also denied for years--check out Greenpeace's collection of Coal Ads: Decades of Deception.

Climate Science Denial at Indiana's Department of Environmental Management

Even before Indiana's top enforcer of federal and state environmental regulations was advising coal companies on how to continuing polluting our air and water, it appears that denial of basic climate science is the state's official position on global warming--Indiana's 2011 "State of the Environment" report rehashes tired climate denier arguments such as global temperature records having "no appreciable change since about 1998." (see why this is a lie) and referencing the "medieval warm period" as false proof that current temperature anomalies are normal (they aren't, see Skeptical Science for a proper debunking). Similar arguments have apparently been presented by the Indiana government to ALEC since 2008--the ACCCE USB drive contains another Indiana power point created in 2008 full of junk climate "science." This level of scientific illiteracy is concerning, especially for the regulatory body responsible for overseeing pollution controls for the coal industry.

Remember, this isn't the Heartland Institute. It's the State of Indiana....working with the Heartland Institute, a member of ALEC's anti-environmental task force that has been central in coordinating campaigns to deny global warming. See Commissioner Easterly's full presentation to ALEC on climate "science."

ALEC States & Nation Policy Summit 2012: brought to you by King Coal

ALEC's brochure for last week's meeting shows a disproportionately large presence of coal sponsors. The brochure lists 14 sponsors, five of which are coal interests:

  • American Electric Power (AEP): the second largest coal utility in the U.S. now that Duke Energy and Progress Energy have merged.
    • Political spending since 2007: AEP has spent over $46.2 million on federal lobbying and $3.9 million on federal politicians and political committees.
  • Peabody Energy: the world's largest private-sector coal mining company, known for its legacy of pollution and aggressive finance of climate change denial.
    • Political spending since 2007: Peabody has spent over $37.9 million on federal lobbying and $690,769 on federal politicians and political committees.
  • American Coalition for Clean Coal Electricity (ACCCE): a coal public relations front whose members include AEP, Peabody and other ALEC-member coal interests. ACCCE's new president is Mike Duncan, former Republican National Committee chairman and founding chairman of Karl Rove's American Crossroads. ACCCE spent over $12 million on advertising during the 2012 election to promote the fantasy of "clean coal." ACCCE reportedly spent $40 million on TV and radio ads during the 2008 election and over $16 million around the 2010 election. ACCCE was caught up in a scandal when a subcontractor forged letters on behalf of senior and civil rights groups urging members of Congress to oppose national climate legislation. For more, see ACCCE on PolluterWatch.
  • Edison Electric Institute (EEI): the primary trade association for electric utility companies, whose members include AEP, Duke Energy and numerous other members of ALEC's energy/environment task force.
    • Political spending since 2007: EEI has spent over $63.7 million on federal lobbying and over $2.1 million on federal politicians and political committees.

$15.3 million: total federal politicians and committees spending from these groups since 2007

$194 million: total federal lobbying expenditures from these groups since 2007

The collective millions spent on federal lobbying and politicians went a long way for these five coal interest groups. Their lobbying goals included weakening 2009 climate legislation and working to interfere with US EPA rules to reduce coal pollution or greenhouse gases.

All five of these groups have recently lobbied to prevent US EPA from controlling greenhouse gas emissions under the Clean Air Act. These five interests only represent a slice of the coal interests spending money in politics, and just a few players among many in the coal, oil, gas and chemical industries that dump millions of dollars into public relations campaigns telling us that climate change is not a problem.

 
 
Known Associates: 
Industry: 

Report Highlights Failure of Media to Disclose Fossil Fuel Interests

  • Posted on: 12 December 2012
  • By: Connor Gibson

Freshly released today: a report by the Checks & Balances Project examining how often top U.S. newspapers fail to attribute fossil fuel ties to organizations or people that appear news articles to promote fossil fuels, demonize clean energy or promote delay of climate change solutions. Tracking ten of the top fossil fuel front groups in 58 leading U.S. newspapers, the new report finds over 1,000 instances where ties to or funding from coal, oil and gas interests was not disclosed when including a shill group or quoting one of its "experts."

Only 6% of the time were fossil fuel ties disclosed when these top 58 newspapers reported on the ten fossil fuel front groups examined in the study. These groups wind up in the paper, on average, at least once every other day. In the five-year window the report uses, the ten front groups got at least $16 million from coal, oil and gas interests.

According to Checks & Balances:

These groups, and their proponents, have been quoted on average every other day for the past five years in 60 of the largest mainstream newspapers and publications. Despite having received millions of dollars from fossil fuel interests, such as ExxonMobil and Koch Industries, these groups’ financial ties to the fossil fuel industry are rarely mentioned.

Deniers are already taking notice--see Steven Milloy's complaints here. Steve Milloy has been a central climate denier, who was paid to shill for tobacco company Phillip Morris and oil giant Exxon before work for the Cato Institute (see below) and starting the climate denial website "JunkScience."

The ten groups that Checks & Balances examined are well-established fossil fuel apologists. Here is a roundup of watchdog sites with more information on each of these organizations' historic funding from and work for fossil fuel interests like ExxonMobil and Koch Industries (2006-2010 funding figures compiled in the Checks & Balances Project report):

American Enterprise Institute (AEI): $1.675 million from fossil fuel interests (2006-2010)

Competitive Enterprise Institute (CEI): $88,279 from fossil fuel interests (2006-2010)

Cato Institute: $1.385 million from Koch/Exxon (2006-2010)

George C. Marshall Institute: $675,000 from fossil fuel interests (2006-2010)

Heartland Institute: $115,000 from Exxon (2006-2010, see also $25,000 grant from Charles Koch in 2011)

Heritage Foundation: $2.523 million from fossil fuel interests (2006-2010)

Hudson Institute: $75,000 from fossil fuel interests (2006-2010)

Institute for Energy Research (IER): $310,000 from fossil fuel interests (2006-2010)

Manhattan Institute: $1.38 million from fossil fuel interests (2006-2010)

Mercatus Center: $8.06 million from fossil fuel interest (2006-2010)

Industry: 

EXPOSED: How Koch Bros Secretly Launder Donations to Dirty Front Groups

  • Posted on: 25 October 2012
  • By: Connor Gibson

Earlier this year internal documents from the Heartland Institute, a major hub of climate change denial and right-wing extremism, were publicly leaked. The documents exposed the Heartland Institute's funders and strategies for attacking climate science, and led to a mass exodus of Heartland's corporate funders.

Today, a newly updated report based in large part on Heartland's internal documents has revealed two new insights into the way in which the anti-climate science movement has been supported and financed over the last decade.

  1. A billionaire named Barre Seid is the Heartland Institute's main sugar daddy. He is the "Anonymous Donor" listed in Heartland's fundraising plan who finances climate science denial operations to confuse children, the general public and policymakers over global warming. Seid has been the biggest booster behind Heartland's attacks on climate science, donating millions of dollars to keep the Heartland Institute's anti-science work afloat.
  2. The Koch brothers and other ultra-wealthy industrial ideologues are now hiding much of their donations to conservative political outlets through an obscure group of foundations that specialize in secrecy.

In total over $311 million has been put through twin organizations known as Donors Trust and Donors Capital Fund which share an address in Alexandria, Virginia. The people running these organizations are close to the Kochs and have numerous ties to the groups that the DONORS network funds, such as the Koch-founded Cato Institute, the Heritage Foundation, the Independent Women's Forum and the Manhattan Institute. The Kochs have a little-known foundation that only donates to these "DONORS" groups called the Knowledge & Progress Fund, according to the report detailing this network.

The report, written by a silicon Valley scientist turned public interest watchdog John Mashey, is titled "Fakexperts," and details how right-wing foundations associated with the Koch brothers, Richard Mellon Scaife, the Bradley family, and others have been using a secret finance network to support extremist right-wing groups. Most of these groups are associated with the State Policy Network, a band of corporate apologists who have made careers denying everything from the dangers of smoking cigarettes to the existence of climate change.

Some of the sketchy groups that have received big chunks of their 2010 budgets through Donors Trust and Donors Capital Fund, including top climate change science deniers:

  • Americans For Prosperity Foundation got $7.6 million from DONORS groups in 2010, 43% of its budget. AFP Foundation is chaired by David Koch and has received millions in direct funding from Koch foundations since the Koch brothers founded it.
  • Committee For A Constructive Tomorrow (CFACT) got $1.3 million from DONORS in 2010, 45% of its budget.
  • Cornwall Alliance (through the James Partnership) got $339,500 from DONORS in 2010, 75% of its budget.
  • Heartland Institute got $1.6 million from DONORS in 2010, 27% of it's budget, which came from Chicago billionaire Barre Seid (see p. 67).
  • State Policy Network got 36% of its 2010 budget ($4.8 million) from DONORS. SPN members include just about every climate-denying organization and every conservative think tank in the country, including AFP and Heartland.

The twin DONORS organizations are advertised as a way for very wealthy people and corporations to remain hidden when "funding sensitive or controversial issues groups," which creates a lack of accountability that is troubling. DONORS also promises to only funnel money to groups with an extreme anti-environmental bend, so industrial billionaires need not worry about their money winding up here at Greenpeace, as Donor's Trust co-founder Whitney Ball explains:

"...if a donor names his child a successor advisor, and she wants to give to Greenpeace, we’re not going to be able to do that."

Expect to hear more about Donor's Trust and Donor's Capital Fund as we continue to track the dirty money of Koch Industries and their allies. For more, check out PBS FRONTLINE's recent dig on climate deniers in a special called Climate of Doubt, which includes descriptions of the DONORS groups from Drexel University's Robert Brulle.

Industry: 

Koch Brothers Produce Counterfeit Climate Report to Deceive Congress

  • Posted on: 22 October 2012
  • By: Connor Gibson

The octopus has a remarkable ability--it can blend seamlessly with its surroundings, changing its appearance to mimic plants, rocks or even other animals.

Similarly deceptive is an upcoming junk study from a Koch-funded think tank that has taken on the format and appearance of a truly scientific report from the US Government, but is loaded with lies and misrepresentation of actual climate change science. The false report is a tentacle of the Kochtopus--with oil and industrial billionaires Charles and David Koch at the head.

UPDATE: Climate scientists at the University of Maryland's Center for Environmental Science lambast the counterfeit Cato report for mimicking the scientific report they authored:

"As authors of that report, we are dismayed that the report of the Cato Institute, ADDENDUM: Global Climate Change Impacts in the United States, expropriates the title and style of our report in such a deceptive and misleading way.  The Cato report is in no way an addendum to our 2009 report.  It is not an update, explanation, or supplement by the authors of the original report.  Rather, it is a completely separate document lacking rigorous scientific analysis and review."

The report's disgraced author, Patrick Michaels, has made his largely undistinguished career shilling for fossil fuel interests, including his stay at the Cato Institute, which published the counterfeit report. After admitting to CNN that 40% of his funding is from the oil industry alone, even Cato was embarrassed enough to clarify that "Pat works for Cato on a contract basis, not as a full-time employee. Funding that Pat receives for work done outside the Cato Institute does not come through our organization."

Koch Industries Chairman and CEO Charles Koch co-founded the Cato Institute in 1977, and David Koch sits on Cato's board of directors. Both brothers are Cato shareholders.

The Kochs' combined $62 billion in wealth comes from Koch Industries operations in oil refining, pipelines, tar sands exploration, chemical production, deforestation and fossil fuel commodity trading, all of which contribute to global climate change and the types of extreme weather Americans are now starting to recognize as symptoms of global warming.

Wary of how public concern over climate change could drop demand for fossil fuel products, the Kochs have spent the last 15 years dumping over $61 million to front groups telling us that global warming doesn't exist, or that it would destroy our economy to stop runaway climate change. Other billionaire families like the Scaifes and companies like ExxonMobil have funneled tens of millions more to the same groups to bury climate science in public relations schemes designed to delay solutions to global warming. While Cato got over $5.5 million from the Kochs since 1997, it received over $1 million from the Scaifes, $125,000 from ExxonMobil and tens of millions more from other fossil fuel interests and ideologues in the top 1%. Koch Industries cato institute kato

In a highly public battle earlier this year between the Koch brothers and libertarians at the Cato Institute, some Cato employees didn't want their work to become what David Koch calls "intellectual ammunition" for other Koch fronts like Americans for Prosperity. Cato's deceptive climate report is exactly the type of fake science that AFP needs in order to continue lying to the American public about the reality of global warming.

Cato's counterfeit report is classic global warming denial that is clearly designed to be confused for actual science. Its author, its publisher and its billionaire supporters have all been key to the coordinated public relations effort that has blocked climate policy in this country by making climate science a partisan issue in this country and rallying the American public behind the very lies they themselves fabricated. The junk report has already been circulated by other climate science deniers and even cited in a Congressional presentation.

With climate change already contributing to 400,000 deaths each year and costing $1.2 trillion to economies worldwide, such dubious doubt-peddling should be considered criminal. If you are an elected official or a journalist and spot the Cato Institute's bogus new report, call it for what it is: malarkey!

Check out criticism of the fake report from climate scientists at the Daily Climate and additional comparison from Professor Scott Mandia.

For more on the Koch brothers' climate denial machine, check out this illustrative video and keep your eyes out for Cato:

Industry: 
Company or Organization: 

Romney's "War on Coal" TV ads mirror coal industry advertising

  • Posted on: 21 September 2012
  • By: Aliya Haq

Mitt Romney released new TV ads this week about Obama “ruining” the coal industry, conveniently timed with a sudden House Republican push for the so-called “Stop the War on Coal Act.”  

 

A Greenpeace investigation released last week highlights the recurring themes of Big Coal advertising, with decades of ads from coal mining companies, coal-burning utilities, and industry front groups. The Big Coal industry advertising machine has been working for decades to “keep America stupid,” as Rolling Stone put it.  

This week’s political messaging about a supposed “war on coal” illustrates a troubling trend that the Big Coal public relations machine is co-opting America's elected leaders.

New Romney TV ads on coal mirror the industry’s old and new ads

One of Big Coal’s main advertising themes since the 1970s has been abundance of coal and energy security. Romney's new TV ad highlights this theme, featuring a stump speech clip with Romney declaring “We have 250 years of coal! Why wouldn’t we use it?” 

The 250-year coal supply figure is an extreme overestimate, since US coal reserves can only be confirmed to last about 100 years, according to a National Academy of Sciences report five years ago. So, where did Romney get that number?

Maybe Romney got it from this coal industry front group advertisement, claiming that using less coal will make  dictators smile. Check out the ad up close

Or maybe Romney got the 250-year claim out of this internet ad from ACCCE, the coal industry’s public relations association. 

Coal industry estimates of incredible abundance are notoriously incorrect. At least Romney’s estimate was slightly more accurate compared to this National Coal Association ad from 1977, claiming coal would last 500 years. In 1976, an American Electric Power ad used the 500-year coal supply along with an estimate that America would run out of oil and natural gas by 1988. People say hindsight is always 20/20.

Not only does the coal industry provide talking points for Romney’s stump speeches and TV ads, but it also provides the human props. The Romney TV ad features shots of the candidate speaking with a crowd of coal miners behind him. Murray Energy Company forced these miners to miss a day of work without pay, and told them that attendance was mandatory at the Romney event.

 

Obama also influenced by Big Coal advertising

Unfortunately, the Republican candidate is not the only one susceptible to coal industry public relations. The Obama campaign aired radio ads criticizing Romney for saying a dirty coal plant “kills people” when he was Governor of Massachusetts. Obama has made so-called “clean coal” and CCS technology part of his energy platform. As a way to keep their industry alive, Big Coal invests heavily in “clean coal” advertising, even though the touted CCS technology that captures carbon dioxide is unproven at scale and exorbitantly expensive. Check out this nonchalant Peabody Energy ad from 2009.

 

The clean coal advertising theme existed decades before CCS technology, when simply “washing” coal meant that it was now “clean,” like in this AEP ad from 1979.

Congress is another vehicle for coal industry public relations

The coal industry advertising doesn’t only influence presidential politics. Republicans in the House Friday morning passed the so-called “Stop the War on Coal Act.” The Act is several coal-friendly bills packaged into one big wish list for the coal industry, including stripping EPA authority to regulate greenhouse gases, restricting EPA from regulating coal ash and delaying the EPA mercury rule. The bill package will be dead-on-arrival in the Senate. 

The Act provided Republicans with the opportunity to lambast the EPA for protecting public health from coal pollution. As two Republicans wrote in a Sept 20th op-ed, “President Obama and his extreme EPA have issued new rules and regulations that are crippling the coal industry” and “this ‘Train Wreck’ of new EPA regulations is already…costing jobs in places where unemployment is staggering.” 

Considering that energy experts will tell you that competition from renewable energy and natural gas are actually causing the decline in coal, why are these Republicans so focused on EPA regulations? One could list several political reasons but, coincidentally, blaming the EPA has been a regular theme for Big Coal advertising since Nixon established the EPA in the 1970s.

In this 1974 ad, EPA is blamed for blocking the use of coal which somehow, in a bizarre twist of logic, would result in Middle Eastern oil moguls buying American coal fields from under our noses. 

Another 1974 American Electric Power ad criticized EPA for encouraging the use of pollution scrubbers on coal plants. In comparison, the coal industry now celebrates scrubber technology for making coal “clean" while still attacking the EPA for new clean air rules. This ACCCE internet ad claims the EPA will cost 1.65 million jobs. 

Coal advertising themes like "coal is abundant," "coal is clean," and "EPA kills jobs" are completely integrated now into Presidential and Congressional debates. After decades of Big Coal advertising efforts, some of our elected officials have mutated into Big Coal spokespeople.

Petroleum Broadcasting System's "Newshour" and the Merchants of Climate Doubt

  • Posted on: 20 September 2012
  • By: Connor Gibson

Written by Steve Horn, crossposted from DeSmogBlog

There's an old German proverb that goes, "Whose bread I eat his song I sing."

Enter a recent spate of reportage by the Public Broadcasting System's (PBS) "Newshour." In a September 17 story titled, "Climate Change Skeptic Says Global Warming Crowd Oversells Its Message" (with a URL titled, "Why the Global Warming Crowd Oversells its Message") the Newshour "provided an unchecked platform for Anthony Watts, a virulent climate change denier funded by the Heartland Institute," as described by Forecast the Facts.

Forecast the Facts created a petition demanding that the "PBS ombudsman...immediately investigate how this segment came to be aired," stating that, "This is the kind of reporting we expect from Fox News, not PBS."

Very true, this is exactly the type of reporting we've come to expect out of Rupert Murdoch's Fox News, a cable "news" network that provides a voice for right-wing propagandists on all policy issues, including climate change denial. But perhaps expectations are too high for PBS' "Newshour" and we should've expected exactly what we got: a friendly platform for the climate change denying merchants of doubt

What's at play here goes above and beyond a single bad story by "Newshour." Rather, it's a small piece and the result of an aggressive campaign that's been going on for nearly two decades to destroy public television in the public interest.

Based on the shift in how the "Newshour" has funded itself over the years, it's evident that the once-esteemed "MacNeil/Lehrer NewsHour" streamed on the Public Broadcasting System has transformed PBS into what investigative reporter Greg Palast calls the "Petroleum Broadcasting System."

"Petroleum Broadcasting System" Sponsored by Chevron, Koch Industries, ExxonMobil, Et Al 

In an October 2010 story, Palast pointed out that the "Newshour" is funded by Chevron in critiquing its softball coverage of the BP oil disaster. This led him to refer to PBS as the "Petroleum Broadcasting System."

Above and beyond funding from Chevron, "Newshour" also lists Burlington Northern Santa Fe (BNSF), owned by Warren Buffett under the auspices of Berkshire Hathaway, as a sponsor. As previously reported here on DeSmog, BNSF - the second largest freight rail company in the U.S. behind Union Pacific - is a major transporter of tar sands infrastucture to the Alberta tar sands. It's also a major mover of coal being sent to coastal terminals and exported to Asia.

BNSF also inked a deal in June 2012 with U.S. Silica Holdings Inc. to "build and run a major warehousing operation...to store sand destined for the Eagle Ford Shale." The Texas-based Eagle Ford Shale basin, like all shale basins, requires vast amounts of fracking sand (aka sillica sand) in order to tap into the gas located deep within the shale reservoir. This sand predominantly comes from western Wisconsin's "sand land," as we explained in a recent short documentary.

The San Antonio Business Journal explained the situation in-depth:

The proposed facility, scheduled to open in early 2013, will be constructed on 290 acres of land the railroad purchased late last year. It will be able to store up to 15,000 tons of sand used by drillers during the hydraulic fracturing process to release oil and gas from dense shale rock.

The Fort Worth-based railway will haul up to 40,000 tons of silica sand and other products per month to San Antonio from U.S. Silica operations in Ottawa, Ill., and Rochelle, Ill.

To top it off, Buffett himself has major personal investments in Big Oil, as we've written about on DeSmog. As of August 2011, he owned 29.1 million shares of stock in ConocoPhillips, 421,800 shares of stock in ExxonMobil, and 7.777 million shares of stock in General Electric, all three of which are involved in various aspects of the tar sands extraction industry and the shale gas extraction industry.

In sum, BNSF is cashing in big time from the shale gas boom, the tar sands boom, and the coal export boom. 

Koch Industries - a major Heartland Institute funder and key behind its founding - has also funded PBS' "Nova" to the tune of $7 million. ExxonMobil has also provided funds to PBS' "Nova," "Nightly Business Report" and "Masterpiece Theatre." Both ExxonMobil and Koch Industries are among the top funders of the climate change denial machine.

The Plan: Cut Public Funding, Make PBS Rely on Fossil Fuel Industry Money

Looking at the situation more broadly, it's important to understand that PBS didn't always rely on fossil fuel industry largesse to keep itself afloat.

Rather, over the past two decades, PBS has been under attack by the Republican Party, with constant threats and a coordinated campaign to defund a network originally set up to be a public educational service via the Public Broadcasting Act of 1967.

As explained in a February 2011 ABC News story,

One of Newt Gingrich's first acts as speaker of the House in 1995 was to call for the elimination of federal funding for CPB, and for the privatization of public broadcasting. Neither attempt was successful, though it did keep the hot-button issue in the limelight for years. 

During the early 2011 budget debates, ABC explained that "The House Republicans' budget would rescind any funding for the Corporation for Public Broadcasting -- which partially supports these two organizations -- for the remainder of the year, and zero out millions in funds after that."

President Barack Obama joined in on the attack on public television with his "bipartisan deficit commission" -- referred to as the "Catfood Commission" by FireDogLake -- calling for "eliminating funding for the CPB, estimating that it would save the government $500 million in 2015," ABC explained. His Republican Party opponent for the 2012 presidential race, Mitt Romney, has also called for the defunding of PBS.

Private funding of what was originally supposed to be a publicly-funded television station comes with its own agenda. This agenda departs from the mission set out by the 1967 Act, which deemed it "in the public interest to encourage the growth and development of public...television broadcasting, including the use of such media for instructional, educational, and cultural purposes" and said it "should be created...to afford maximum protection from extraneous interference and control."

The New York Times said it best in a May 2008 story: benevolent corporate underwriting of public television is "increasingly out of step with the...needs of corporations" as they don't "sponsor public television programs for purely philanthropic reasons."

Plenty of Money for PSYOPs Campaigns Abroad

Even PBS President Paula Kerger has internalized the message that the U.S. government is "broke," stating after the latest attempt to defund NPR by House Republicans, "While we understand the many difficult decisions appropriators must make and that the nation is facing challenging economic times, if enacted, such drastic cuts in federal funding could have a devastating effect on public television stations."

Far from being strapped for cash, though, the U.S. government has plenty of money to spend on overseas psychological operations (PSYOPs) campaigns around the world of the sort covered by DeSmog during the shale gas industry's PSYOPs revelation of November 2011.

Media scholar Bob McChesney explained this phenomenon in a March 2011 Democracy Now! appearance, during the middle of the previous round of PBS funding cuts debate in the U.S. House of Representatives:

You know, currently the United States spends roughly twice as much money bankrolling international broadcasting — Voice of America and the various Radio Martís and things like that — than it does paying for domestic public broadcasting and community broadcasting, roughly twice as much — $750 million, roughly, last year. And the idea of raising that and putting more propaganda out to sort of enhance the view of the United States vis-à-vis other nations of the world is entirely the wrong way to go. 

That $750 million is more than the $500 President Obama said the U.S. could save by slashing publicly-funded media. In leiu of public funding, American citizens are being shafted with fossil fuel-funded disinformation here at home, while subsidizing it with their tax dollars abroad. 

Unless we see big changes in funding for public television, it'll continue to be a standard operating procedure for outlets like PBS to transform into iterations of the newfangled "Petroleum Broadcasting System" - and to end where we began - play the game of "Whose bread I eat his song I sing."

Image Credit: Forecast the Facts

Industry: 

Science Denial and Andrea Saul – Romney 2012 Campaign Spokesperson

  • Posted on: 6 August 2012
  • By: Connor Gibson

Mitt Romney press secretary Andrea Saul has attacked science through public relations campaigns with DCI Group and Tech Central Station, both financed by ExxonMobil.

 
UPDATE 8/10/2012: see commentary on this briefing in Mother Jones, Buzzfeed and the Guardian.

INTRODUCTION: 

 
Andrea Saul, a prominent Romney 2012 campaign operative and spokesperson, formerly worked for DCI Group, a Washington DC public affairs and lobbying firm. During this period, DCI Group was on contract to ExxonMobil at the height of Exxon’s campaign attacking global warming science and climate change policy. DCI’s efforts included campaigns to undermine climate legislation and to push counter messages and spokespeople to media on the connection between extreme weather and global warming. Saul’s extensive role in these DCI Group climate campaigns can be traced through archived documents and press releases. Her role in shaping Romney’s climate and science policy is not known. 
“Gov. Romney does not think greenhouse gases are pollutants within the meaning of the Clean Air Act, and he does not believe that the EPA should be regulating them,” said Romney spokeswoman Andrea Saul. “CO2 is a naturally occurring gas. Humans emit it every time they exhale.”  Politico, July 2011
.
Ms. Saul has also responded to Mitt Romney's contradictory public statements on global warming. NPR reported in October, 2011:
"Romney went from believing that humans contribute to global warming, though he was uncertain how much, to saying he didn't know what contributes to global warming." Andrea Saul denied that Romney had "flip-flopped" on his climate stance, responding:
"This is ridiculous. Governor Romney's view on climate change has not changed. He believes it's occurring, and that human activity contributes to it, but he doesn't know to what extent. He opposes cap and trade, and he refused to sign such a plan when he was governor. Maybe the bigger threat is all the hot air coming from career politicians who are desperate to hold on to power."

ANDREA SAUL AND DCI GROUP

  • Saul was hired March 2011 as a Romney campaign spokesperson. Today, she regularly appears in the media as the main messenger for the campaign.
  • While employed with the PR firm DCI Group as an account executive between 2004-2007, Ms. Saul helped to orchestrate a multi-faceted, covert operation to undermine science, attack scientists and confuse the public and reporters. 
  • DCI was, at that time, contracted as lobbyists by Exxon and many other corporations.  Exxon remains a DCI client today.
From 2004 to 2007, Ms. Saul worked at the DCI Group, a top lobbying and public relations firm that has represented a range of clients including the Burmese junta and has orchestrated front group campaigns for Microsoft, Verizon and ExxonMobil. More on ExxonMobil's role in climate science denial is outlined in Steve Coll's new book, Private Empire: ExxonMobil and American Power.
 
Two of the DCI Group founders, Tim Hyde and Thomas J. Synhorst, began their careers with the tobacco industry where they worked to undermine the science on the dangers of smoking. For instance, Mr. Synhorst oversaw field operations with the “smokers rights” groups, a phony movement designed to shift the discussion away from the dangers of smoking to the protection of smoking rights.
 
In the early-2000s, DCI picked up ExxonMobil as a client and began operations to create confusion about climate change science. For instance, the Wall Street Journal reported on a purportedly homemade YouTube video portraying Al Gore as a sinister figure who blames several problems on global warming. The video’s maker was listed as “Toutsmith” a 29-year-old who identified himself as living in Beverly Hills, California.
 
However, when Journal reporters contacted “Toutsmith” his return emails originated from a computer registered with the DCI Group. A spokesman from Exxon confirmed that the company was a DCI Group client. DCI declined to admit to the Wall Street Journal if they had made the video. 
 
According to the Wall Street Journal
"Traffic to the penguin video, first posted on YouTube.com in May, got a boost from prominently placed sponsored links that appeared on the Google search engine when users typed in "Al Gore" or "Global Warming." The ads, which didn't indicate who had paid for them, were removed shortly after The Wall Street Journal contacted DCI Group on Tuesday."
As part of this Exxon funded campaign, Andrea Saul was a point person behind an effort to create confusion and advance contrarian viewpoints and corporate-funded pundits. 
 
This briefing illuminates Ms. Saul’s efforts at DCI: 

  • PART 1) Ms. Saul advanced the opinions of contrarian scientists and corporate-funded pundits on the Exxon-funded Tech Central Station, a purported news web site;
  • PART 2) Ms. Saul sought to promote contrarian voices into the debate over hurricanes and climate change in the aftermath of Hurricane Katrina; 
  • PART 3) Ms. Saul promoted the views of a scientist who had no training in climate change to undermine a study on climate change effects on the Antarctic ice sheet; 
  • PART 4) Ms. Saul led a public relations campaign to undermine scientific consensus on the science of climate change; 
  • PART 5) Ms. Saul pushed out press releases for a front group linked to Grover Norquist designed to undermine pending climate change legislation.

ADDITIONAL CONTENT:

(click links above to jump down to a section of the briefing)

1. Andrea Saul - Contact on Climate Change for Phony News Site, Tech Central Station

Tech Central Station is a free market news site that was established, owned and published by DCI Group until it was sold in September 2006.  According to a story published in 2003 in the Washington Monthly, Tech Central Station appeared to be less about news than lobbying. The story found:
"Tech Central Station looks less like a think-tank-cum-magazine than a kind of lobbying practice. Which makes sense: Four of the five co-owners of TCS are also the co-owners of the DCI Group, the Washington public affairs firm founded by Republican operative Thomas J. Synhorst. TCS's fifth owner is Charles Francis, who is also a senior lobbyist at DCI and is listed on TCS's phone directory. And as it happens, three of TCS's sponsors--AT&T, General Motors, and PhRMA--have also retained DCI for their lobbying needs. (Both DCI's spokeswoman and TCS's chief executive officer declined to be interviewed for this article. However, after I requested comment, the Web site was changed. Where it formerly stated that 'Tech Central Station is published by Tech Central Station, L.L.C.,' it now reads 'Tech Central Station is published by DCI Group, L.L.C.')
 
"Like its publishing arm, DCI's business is to influence elite opinion in Washington. But instead of publishing articles, DCI specializes in what's known as 'corporate-financed grass-roots organizing,' such as setting up front groups to agitate for a client's position, placing letters to the editor with key newspapers, and using phone banks to generate calls to politicians. TCS, for its part, includes a disclaimer on its site noting that 'the opinions expressed on these pages are solely those of the writers and not necessarily those of any corporation or other organization.' But it is startling how often the opinions of TCS's writers and sponsors converge."
In 2006, Andrea Saul was listed as the contact person on Tech Central Station’s webpage on climate change. The site hosted opinions written by many prominent climate change science deniers including Patrick Michaels, Willie Soon, Sallie Baliunas, David Legates, Robert C. Balling, Henry I. Miller, Tim Ball, William Gray, Anthony Lupo, and Roy Spencer
 

2. DCI Tech Central Station - Campaign on Link Between Hurricanes and Climate Change

On the eve of the 2006 hurricane season, after the worst year of hurricane damage in recent history, including the devastating and deadly hurricane Katrina, DCI was deployed to create a counter narrative on the connection between stronger hurricanes and global warming. It is unknown who the DCI client was requesting this work, or what the deliverables were.
 
As part of the DCI efforts, Tech Central Station produced and distributed a Video News Release (VNR) that called into question the science linking hurricanes with climate change. The VNR along with a known newscast that used the piece, is viewable online, preserved by the Center for Investigative Reporting:
 
 
VNRs are produced videos, contracted generally by corporations, edited as news segments and sent out to news stations in small markets in hopes of filling airtime within the actual newscast. 
 
DCI’s hurricane VNR was distributed to TV stations across the Gulf states and was aired on at least one of them. Materials accompanying the video package listed "TCS Daily Science Roundtable" as the producer. The VNR’s announcers said:
 
"There’s a lot of debate as to what’s been causing all of these hurricanes. Some scientists say it’s part of a naturally occurring cycle, while others have made the claim global warming is to blame.
 
"Dr. William Gray and Dr. James O’Brien, two of the nation’s top weather and oceans scientists, point to scientific data for the answer [...].
 
"Gray and many of his colleagues believe it’s not global warming that’s creating these massive hurricanes, but the cycle of nature itself."
Growing Body of Scientific Evidence on Hurricanes and Climate Change:
Around the time that Hurricane Katrina devastated New Orleans in August 2005, several papers were published in the scientific literature that found a potential link between hurricanes and climate change.
 
Two months before Katrina hit, Kevin Trenberth of the National Center for Atmospheric Research published a 'Perspective' article in Science that examined the published literature for possible evidence linking hurricanes and climate change.  Dr. Trenberth concluded:
"Trends in human-influenced environmental changes are now evident in hurricane regions. These changes are expected to affect hurricane intensity and rainfall, but the effect on hurricane numbers remains unclear. The key scientific question is not whether there is a trend in hurricane numbers and tracks, but rather how hurricanes are changing."
Weeks before Katrina landed, Kerry Emmanuel with the Program in Atmospheres, Oceans, and Climate at the Massachusetts Institute of Technology (MIT) published a study in Nature that reviewed the power of roughly 4,800 hurricanes in the prior few decades. His analysis concluded that hurricanes that occurred over this period were increasing in average intensity. 
"My results suggest that future warming may lead to an upward trend in tropical cyclone destructive potential, and—taking into account an increasing coastal population—a substantial increase in hurricane-related losses in the twenty-first century."
Evan Mills of the Lawrence Berkeley National Laboratory published a 'Viewpoint' in Science which argued that the insurance industry was vulnerable to the negative financial impact of disasters accentuated by climate change. 
 
The month after Hurricane Katrina hit, researchers at the Georgia Institute of Technology and the National Center for Atmospheric Research published a study of tropical cyclones in Science. The data found an increase in the number and proportion of hurricanes reaching the largest categories, which are 4 and 5. 
 
The accumulated evidence of these papers, along with the media reports, had a definitive impact on public opinion. A poll run by Time/ABC News/Stanford University at that time, found that 85 percent of Americans agreed that the Earth was growing warmer. 
 
On the eve of the 2006 hurricane season, DCI responded to growing public recognition of global warming. On March 30, 2006, Andrea Saul sent out a press release alerting reporters to “experts” who could discuss the link between hurricanes and climate change. This press release furtively lists Saul as representing “Technology Commerce Society”, the tag line for TCS Daily, Tech Central Station’s daily blog website…it’s either Tech Central Station or the Technology Commerce Society. Saul’s real employer, DCI Group.
 
Ms. Saul wrote in the release: 
“Coming off one of the most devastating hurricane seasons in recent memory, many are quick to blame the strength and frequency of these storms on global warming. Leading climate scientists, however, say there is no link between increased storm activity and a massive change in global climate.” 
The scientists listed on the press statement included:
  • James J. O’Brien, director of the Center for Ocean-Atmospheric Prediction Studies, Florida State University – As an expert in oceanography and weather, Dr. O’Brien appeared to have little to no expertise in climate change according to his CV of published studies. 
  • Patrick Michaels, Professor of Environmental Science at the University of Virginia – A denier of anthropogenic global warming, Dr. Michaels has maintained strong ties to several denialist and front groups for oil and gas interests including the Cato Institute and the Greening Earth Society
  • George Taylor, Manager of the Oregon Climate Service at the University of Oregon – With no training in climate change or hurricanes, Taylor’s job was “to help advise Oregon farmers, fishermen, skiers and motorists about likely weather conditions, both short- and long-term” (Jeff Wright, Eugene Register-Guard, Feb. 22, 2008).
  • Anthony R. Lupo, Associate Professor of Atmospheric Science at the University of Missouri – A global warming denier and conservative activist, Lupo has been affiliated with numerous denialist organizations including the Science and Environmental Policy Project, the Heartland Institute, and the Marshall Institute (see also Dr. Lupo's resume).

3. Andrea Saul - Promoting the Views of a Non-expert Expert

In April 2006, Andrea Saul put out a press release to promote the views of weatherman and climate contrarian George Taylor who attempted to rebut a study published in Science which found that the Antarctic ice sheet was melting. Ms. Saul wrote:
"TCSDaily Science Roundtable member and Oregon state climatologist George Taylor, expressed his concern over the legitimacy of recent claims that the Antarctic ice sheet is melting. The Washington Post article titled 'Antarctic Ice Sheet Is Melting Rapidly' (www.washingtonpost.com/wp- dyn/content/article/2006/03/02/AR2006030201712.html) looked to Taylor to provide an expert view on the validity of a recent study published in Science magazine on global warming."
George Taylor was the Manager of the Oregon Climate Service at the University of Oregon and had no training in climate change or its effects on polar regions of the Earth. According to an article about his retirement in 2008, Taylor’s expertise was “ to help advise Oregon farmers, fishermen, skiers and motorists about likely weather conditions, both short- and long-term” (Jeff Wright, Eugene Register-Guard, Feb. 22, 2008).
 

4. Andrea Saul - Led Campaign to Undermine Scientific Consensus on Climate Change Science

In mid 2006, the American Meteorological Society (AMS) sought to draft a consensus statement on the science of climate change. This statement examined the vast body of research on the matter in attempt to better explain the science to both scientists and the American public.
 
In response, several scientists sent a letter to the AMS in an attempt to introduce contrarian views about “natural variability” and “data uncertainty” in the climate.   The lead author of the letter was Joseph D’Aleo a well-known climate change denier who has no training in climate change science. Other signatories include contrarian scientists and corporate funded pundits such as Richard Lindzen, Sallie Baliunas, and Patrick J. Michaels.
 
To advance these views, Ms. Saul led a public relations campaign to “influence the deciding committee on the final statement.” 
 

5. Andrea Saul - Work with Grover Norquist Front Group, United For Jobs

When Congress was considering a tax on oil companies in the mid 2000’s, Andrea Saul leaped to Big Oil’s defense as part of United For Jobs, front group. In a press release by Saul, she wrote:
"Today United for Jobs (UFJ) warned that federal legislation to impose a so-called "windfall profits tax" on U.S. oil companies would have a severe economic impact on public employee trust funds. The Missouri Highway Patrol Retirement System, the Public School Employees' Retirement System of Missouri, the Missouri State Employees' Retirement System, and other public retirement funds could lose as much as $325 million per year in foregone gains, according to a recent study by the Investors Action Foundation (http://www.windfallprofitstax.org/)."
United for Jobs had already led the campaign to kill the McCain-Lieberman climate legislation on a rolling basis beginning in 2004. In 2005, the latest McCain-Lieberman climate bill was gaining slow momentum and Senator McCain pushed for more votes. McCain staff told to us at the time that United for Jobs was the most formidable opponent, with their appearance as a multi-denominational coalition of "labor", black business (National Black Chamber of Commerce), and seniors groups (60 Plus Association). United for Jobs attacked numerous other proposals for greenhouse gas regulations, including a counter offense against Senator Jeff Binghaman’s carbon dioxide regulatory efforts in 2005
 
United for Jobs no longer exists, but an archived website finds that their office was located at 1920 L Street, NW Suite 200 Washington, DC 20036. At the time, this was the exact same address for Americans for Tax Reform, a corporate front group managed by Grover Norquist, an associate of disgraced lobbyist Jack Abramoff
 
DCI Group served as the contact and distribution node for United for Jobs reports and press releases.
 

Leaked Document: DCI, Heartland Institute and Exxon plan attacks on Clean Air Act

An anonymous source sent Greenpeace a copy of an invitation, agenda and attendees list for a May 2006 meeting organized by the Heartland Institute and hosted at the DCI Group offices “to discuss public policy challenges related to the Clean Air Act.” The only corporation represented at the meeting was ExxonMobil. Exxon representatives gave two presentations over the course of the full day meeting. Six ExxonMobil staff are listed as invited guests. Two DCI – Tech Central Station representatives are named on the invitees list, along with a note “plus DCI field officers and staff”. It is unknown whether Andrea Saul attended this meeting.
 
 
 
 
Organizations invited to this session included:

{cke_protected}

DCI Group former staff within Romney 2012 campaign:

(Quotations sourced from Democracy in Action)
 
Matt Rhoades, Campaign Manager:
“(announced Feb. 15, 2010) A vice president with DCI Group, May 2007-Feb. 2010. Communications director on Romney's presidential campaign, Jan. 2007-March 2008. A deputy communications director in charge of research for the RNC during the 2006 election cycle. Research director for the 2004 Bush/Cheney re-election campaign. Deputy research director at the RNC, 2003-04. White House Liaison at the U.S. Office of Personnel Management in the Bush Administration, and earlier an Associate Director in the White House Presidential Personnel Office. B.A. from Syracuse University, 1997; and an M.A. from The George Washington University, 1999.”
Andrea Saul, Press Secretary:
“announced March 3, 2011 as communications advisor to Free and Strong America PAC) Press Secretary for Carly Fiorina’s U.S. Senate race in California. Communications director for Gov. Charlie Crist during his recent U.S. Senate run but resigned in April 2010 upon his decision to switch party affiliation. Press secretary to U.S Sen. Orrin Hatch (R-UT) during much of 2009. Director of media affairs for McCain-Palin, responsible for organizing all television, radio and surrogate activity. Director of media affairs at the Republican National Committee, 2007-08. Associate account executive at DCI Group, 2005-07. Graduate of Vanderbilt University, 2004. twitter
Evan Yost, Deputy Communications Director and Research Director:
“(June 2011) M.B.A. in finance, accounting from Rice University, 2011. A director at DCI Group, 2007-09. Deputy director of research on John McCain 2008 in 2007. Special assistant for strategic initiatives in the Office of Senate Majority Leader Bill Frist, 2005-06. B.A. in English literature from The Johns Hopkins University, 2000.”
 
Industry: 
Company or Organization: 

Nucor CEO Dan DiMicco, Heartland Stooge or Calculated Climate Denier?

  • Posted on: 20 June 2012
  • By: JesseColeman

Dan DiMicco (picture right), CEO of Nucor, recently sent a letter to a concerned shareholder defending Nucor's support of the Heartland Institute. The letter contained numerous talking points commonly used by Heartland's campaign of climate science denial, and revealed DiMicco to be either pitifully ignorant of the state of climate change science, or a calculating executive willing to misinform his own shareholders.

From the letter:

"As you can see from Nucor’s website, We take environmental issues very seriously, including the debate surrounding “climate change.” (See http://www.nucor.com/responsibility/environment/issues/Warming/)"

 

Nucor doesn't take the realities of global climate change seriously if it's PowerPoint presentations on climate cite the Heartland Institute. Heartland is well known as a corporate front group that specializes in attacking science and confusing consumers, teachers and policymakers. Not long ago Heartland was denying the health effects of tobacco and opposing tobacco regulations, while being funded by the biggest tobacco corporations. As of last week, Heartland still claimed that the proven risks of smoking tobacco products are based on "junk science"....sound familiar? Now, Heartland denies the ill effects of carbon pollution, while on the payroll of major carbon polluters like Nucor. Note that the same PowerPoint also references the Institute for Energy Research, a group run by former Koch Industries lobbyist Tom Pyle with notable support from the Kochs and other vested interests (see Politico).

It is most likely that the information that formed the basis of your inquiry concerning the Heartland Institute (“Heartland”) had its genesis with a group entitled “Forecast the Facts,” whose activities are chronicled at http://fakegate.org/the-heartland-institute-replies-to-forecast-the-facts/.

 

 

Why would DiMicco cite "Fakegate," a website created by Heartland rather than a legitimate news source? The "fakegate" website was originally created to assault scientist Peter Gleick, who duped Heartland into releasing damaging internal funding and strategy documents. As Heartland's credibility slid from poor to nonexistent once their internal operations became transparent, they were desperate to shift focus away from the contents of the leaked information. Fakegate was the result.

As you can read from the webpage, much of the uproar is a result of stolen and fabricated documentation.

In this line, DiMicco is referring to a document leaked by scientist/activist Peter Gleick that Heartland claims is fabricated. There is no reason to believe the document in question is not genuine, and everything in the document is verifiable by Heartland's 2012 budget and 2012 fundraising plan, which Heartland does not dispute. In these documents, Nucor was outed as a direct supporter of Heartland's climate science denial program and the outrageous tactics associated with that campaign. Tactics paid for in part by Nucor include billboards asserting that only terrorists recognize climate science and an effort to teach climate science denial in K-12 school programs (Washington Post).

Heartland “does not ‘deny the existence of climate change.’”

Actually, Heartland's position on climate change is even less consistent than Nucor's. Consider the following statements by Heartland president Joe Bast, which all link to Heartland sources through PolluterWatch.

Notable also are interviews with Joe Bast this year where he contradicts his own position from one day to the next:

  • Feb 22, 2012: "We believe that climate has warmed in the second half of the 20th Century, we believe that there is probably a measurable human impact on climate but it's probably very small, we think that natural forces probably overwhelm any impact that human activity can have, that computer models are too unreliable to forecast what the future might hold for climate and finally that a modest amount of warming is probably going to be, on net, beneficial both to human beings and the ecosystem. We think that that's pretty much actually the consensus of working scientists in this area." (Wall Street Journal Digital Network interview)
  • Feb 23, 2012: "I'm confident that the scientific basis behind the threat has pretty much melted away. So I talk about the global warming ... delusion and how it's gradually unwinding." (ClimateWire interview)

None of this is new. Back in 1997 when the Kyoto Protocol sparked massive oil and coal interest in financing climate denial groups like Heartland, the Heartland Institute claimed "Satellite Temperature Records Show No Global Warming" in a headline of its June edition of Environment News. 

Joseph Bast, Heartland's president, frequently contradicts or denies his own outrageous commentary, as demonstrated by his recent response to Forecast the Facts' aggregation of Bast's quotes in defense of the tobacco industry. (UPDATE: Popular Science notes that Joe Bast says he has a raspy voice "from years of smoking.") Bast claimed that Forecast had no citations for his own quotes (a lie, check the linked dates for yourself on Forecast the Facts' page) but admits he's not keen on finding the truth: "I have not tried to confirm the authenticity of the quotations attributed to me, and won’t."

Nucor and Pfizer continue to fund Heartland in the company of Altria and Reynolds American, major tobacco companies that are forced to turn to extreme groups like the Heartland Institute for their public relations campaigns.

The issues surrounding the “climate” debate are real and difficult questions to answer, but Nucor has been consistent in its support for scientific answers instead of political consensus. Heartland is just such an institution, “bringing together the world’s leading scientists and economists to study the issue.” It is entirely appropriate for Nucor and other like-minded companies and groups to fund The Heartland Institute. Working together we will find solutions, so that our best days are still ahead of us.

 

Perhaps if DiMicco recognized the contemporary scientific conclusions of 97% of working climate researchers around the world, NASA, NOAA, the American Geophysical Union, other major US scientific institutions and all of the National Academies of Sciences for every industrialized country on the planet, he wouldn't think that these are "difficult questions to answer."

However, it is important to realize that DiMicco stands to profit substantially as long as carbon emissions are not regulated and not addressed. Nucor makes and recycles steel, which requires tremendous amounts of electricity and releases substantial amounts of CO2. If people doubt the science of climate change and ignore scientists' pleas to reduce carbon emissions, DiMicco can continue to externalize the cost of CO2 pollution, which raises Nucor's profit margins.

In addition, Dan DiMicco sits on the Board of Directors for Duke Energy, a major coal-burning utility known for its repeated doublespeak on issues of pollution and  climate change. By delaying meaningful cuts in carbon emissions, Duke and DiMicco can continue to burn coal, spew greenhouse gas pollution, and reap large profits.

Full text of the letter is available here.

Known Associates: 
Industry: 

Nucor CEO Dan Dimicco stands by the Heartland Institute and denies his climate denial

  • Posted on: 15 June 2012
  • By: JesseColeman

Climate change denial is a set of organized attempts to downplay, deny or dismiss the scientific consensus on the extent of global warming, its significance, and its connection to human behavior, especially for commercial or ideological reasons. Source: Wikipedia

In a bold and innovative new move for climate change deniers, Dan Dimicco, the CEO of Nucor - one of the largest steel companies in the U.S - has denied that the Heartland Institute is involved in climate change science denial. 

For background, the Heartland Institute is a corporate front group, well known for attacking scientific findings that their corporate paymasters find inconvenient.  Heartland has denied the health effects of tobacco smoke while taking millions of dollars from tobacco corporations, and currently denies the cause and effects of global climate change, while being paid by major carbon polluters like the oil and gas industry and Nucor.

Dimicco’s denial of Heartland’s climate denial came in the form of a letter to a concerned Nucor shareholder.  The letter contains a number of outright fallacies, chronicled below:

"Heartland does not deny climate change"

Really? Then why has Heartland organized 7 conferences on climate denial? Why does Heartland president Joe Bast frequently say things like: "Most scientists do not believe human activities threaten to disrupt the Earth's climate."

See this blog by ThinkProgress for a longer list of Heartland's climate denial.

"[Heartland] supports research and scholarly debate on causes and effects of climate change"

An example of research and scholarly debate:

The Heartland Institute www.polluterwatch.com/blog/heartland-institute-compares-climate-advocate...">http://www.polluterwatch.com/blog/heartland-institute-compares-climate-a...">unveiled this banner in Chicago.

"It is entirely appropriate for Nucor and other like minded companies and groups to fund the Heartland Institute."

Because of http://articles.latimes.com/2012/mar/30/local/la-me-gs-gm-pulls-support-..." target="_blank"> Heartland’s extreme climate stance and indefensible tactics, many major corporations have distanced themselves from Heartland.  In 2007 ExxonMobil, a major funder of www.exxonsecrets.org/maps.php">http://www.exxonsecrets.org/maps.php" target="_blank">climate science attacks, stopped funding the Institute, saying they could no longer support groups that “serve as a distraction” to the climate issue.  In the last six months, 1http://forecastthefacts.org/sponsors/heartland-institute/">9 other major corporations like GM, Pepsico, and Bayer have cut ties with Heartland over their climate stance. These major corporations don’t think supporting Heartland is appropriate, why does Nucor?

Though it is tempting to find Dan Dimicco’s (picture right) absurd comments on Heartland and the climate change “debate” laughable, it is a deadly serious issue.http://thinkprogress.org/wp-content/uploads/2012/06/Daniel-diMicco_large..." style="width: 300px; height: 200px; float: right; margin: 10px;" />

If all people act responsibly, including Nucor and the rest of the steel industry, overcoming the threats of climate change will be an enormous task. If industry leaders like Nucor continue to sit on the sidelines - or worse, intentionally obstruct climate solutions, people and the planet will suffer immensely.

https://secure3.convio.net/gpeace/site/Advocacy?cmd=display&page=UserAct...">Tell Nucor to stop obstructing solutions to climate change and stop funding attacks on climate science.  Nucor needs to create a coherent and fact based stance on climate and stand by it.

https://secure3.convio.net/gpeace/site/Advocacy?cmd=display&page=UserAct...">Sign this petition and tell denier Dan Dimicco to stop funding attacks on climate science.

 

The letter:

 
Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

ALEC slips Exxon fracking loopholes into new Ohio law

  • Posted on: 31 May 2012
  • By: Connor Gibson

Wake up and smell the frack fluid! But don't ask what's in it, at least not in Ohio, cause it's still not your right to know.

Ohio is in the final stages of making an Exxon trojan horse on hydrofracking into state law, and it appears that the American Legislative Exchange Council (ALEC) connected Exxon's lawyers with co-sponsors of Ohio Senate Bill 315: at least 33 of the 45 Ohio legislators who co-sponsored SB 315 are ALEC members, and language from portions of the state Senate bill is similar to ALEC's "Disclosure of Hydraulic Fracturing Fluid Composition Act."

...disclosure of fracking fluids? On behalf of ExxonMobil?!

Frack fluids include unknown chemicals that gas drillers mix with sand and large amounts of water. The mixture is pumped underground at high pressure in order to retrieve gas and oil by fracturing shale formations. These are the chemicals that have caused widespread concern among residents near gas fracking operations, concerns echoed by doctors who don't know how to treat patients harmed by exposure to chemicals that oil companies keep secret. Oil companies like XTO Energy, a subsidiary of ExxonMobil, the first company lined up to drill in Ohio's Utica shale.

Concern over unconventional energy like gas fracking may be the reason by Ohio SB 315 also addresses clean energy standards and drilling regulations. While the new law will allow doctors to obtain disclosure of fracking chemicals, it places a gag order on them...meaning some chemicals aren't disclosed to the public at all (Cleveland Plain Dealer). Instead, chemicals that subsidiaries of Big Oil use during fracking can remain exempt from public disclosure as "trade secrets," mirroring language of ALEC's model law.

What's most suspicious is that seven of the ten Ohio Senators co-sponsoring SB 315 are ALEC members, as are 26 of the 35 co-sponsoring Representatives.

Among the co-sponsors are Ohio Senate President Tom Niehaus and state Senator Troy Balderson. Senators Niehaus and Balderson are members of ALEC's Energy, Environment and Agriculture task force, which approved the fracking "disclosure" bill internally sponsored by ExxonMobil, modeled after a Texas bill (see New York Times and ProPublica).**

Four of the co-sponsors of SB 315 attended ALEC's meeting in Scottsdale, AZ, although it is unclear which (if any) of them may have been inside the EEA task force meeting the day that the fracking chemical loophole bill was discussed and approved:***

  • Rep. Cheryl Grossman
  • Rep. Casey Kozlowski
  • Rep. Louis Terhar
  • Rep. Andrew Thompson

Some co-sponsors became ALEC members in the lead up to ALEC's late 2011 meeting in Scottsdale, AZ, where the fracking disclosure loophole model bill was finalized by ALEC's Energy, Environmental and Agriculture task force. Emails between representatives of ALEC, the Ohio state government and Time Warner Cable's Ed Kozelek show that last-minute recruitment of new ALEC members before the Scottsdale meeting brought in three state legislators who ended out co-sponsoring SB 315 (PDF pp. 71-76): Rep. Lou Terhar, Rep. Brian Hill and Sen. Bob Peterson (who was appointed to the Ohio Senate in 2012).

 

Head spinning yet? Let's summarize:

  • Exxon pushed the fracking loophole bill through ALEC's [anti]environment task force,
  • A couple of key Ohio legislators directly involved in that task force brought the bill back home...
  • ...and then a pile of Ohio legislators used ALEC's model to mold Exxon's Ohio fracking disclosure loopholes into state law!

While over 50 state legislators have cut ties with ALEC due to its widespread controversies, no Ohio lawmakers have responded in such a fashion. ALEC remains particularly influential in Ohio.

Beyond their involvement in these ALEC task force meetings, Exxon and API were involved in the creation of a similar fracking bill through the Council of State Governments before the ALEC model even existed. As if being a Private Empire isn't enough...

ALEC, CSG, OMG!

ALEC isn't the only group that peddles corporate-written state laws, as DeSmogBlog's Steve Horn pointed out in a blog on state fracking bills and the "Council of State Governments." With direct financial support from Exxon, API, TransCanada and others, the Council of State Governments (CSG) drafted a similar fracking chemical "disclosure" bill two months before ALEC's was internally approved, although they both appear to be modeled off of a Texas law.

While one of the co-sponsoring Senators of Ohio SB 315, Troy Balderson, is a member of CSG Midwest's Energy Committee, Ohio politicians aren't part of the Suggested State Legislature (SSL) committee that vetted the Council's version of the fracking bill. Because of that disconnect and the overwhelming influence of ALEC politicians sponsoring SB 315, ALEC appears to be the keeper of Exxon's fracking secrets in Ohio.

Regardless of the varying influence of groups like ALEC and CSG forging Big Business state laws, ExxonMobil is getting what it wants. According to Don't Frack Ohio!--a project of 350:

  • Fracking companies can hide which chemicals they use in the fracking process by calling them ‘trade secrets’. That means they are exempt from telling you what they put in your water. What little they do disclose is 60 days after drilling takes place, too late for communities to test to show what was in their water before drilling, rendering the disclosure meaningless.
  • The gas industry pays nothing for the mess they create. Gov. Kasich’s minor tax on individual wells is offset by new tax breaks on property taxes and other giveaways, which means the gas industry will pay less in Ohio taxes than they do in any other state in the country.
  • No citizen notification or input will be allowed on any part of the fracking industry. There is no public notice, no public comment, and no right to appeal for drill sites, pipelines, or compressor stations.

Ohio Governor John Kasich has numerous ties to ALEC and was "involved with ALEC in its formative years," but he called for SB 315 to include full disclosure of chemicals used in hydraulic fracturing. Senators replaced true disclosure requirements with Exxon's loopholes and ALEC Representatives decided to leave them.

ALEC secrecy in Ohio

ALEC legislators have found ways to make their moves harder to track in light of repeated exposure of ALEC's pollution of democracy in the United States over the last year, and sometimes existing state laws don't help. Ohio's financial disclosure forms for legislators specifically mention that expenses or reimbursements from ALEC conferences do not need to be publicly disclosed. In Ohio and other states, ALEC dodges lobby laws through corporate-funded "scholarship" programs that are thoroughly documented by the Center for Media and Democracy through open records requests. 

People for the American Way and Progress Ohio report that ALEC's scholarship fund in Ohio is financed donations from the American Petroleum Institute, Duke Energy, Reynolds Tobacco, and other major corporations interested in buying the loyalty of Ohio lawmakers.

I'm sure you'd understand if you were in the same position. Sometimes steak and cigars are more important than energy that doesn't poison us.

---

*Cross-referenced between a list of ALEC legislators listed in an Aug. 9, 2011 email from the legislative aid of ALEC's Ohio State Chairman, Rep. John Adams, obtained through a public records request (see PDF pp. 82-84 and PFAW p.12).

**ALEC documents published by Common Cause show that Sen. Balderson was a member of ALEC's EEA task force throughout 2011, although Sen. Balderson did not attend the ALEC task force meeting last December in Pheonix, AZ, according to a staffer at his office over the phone, nor is he listed in emails obtained through a public records request as attending the previous meetings in New Orleans (Aug. 2011) or Cincinnati (Apr. 2011). Ohio Senate President Tom Niehaus was a consistent member of ALEC's [anti]environment task force from August 2010-August 2011, the time period for which ALEC's EEA task force rosters are available. SB 315 co-sponsoring Representatives Carey, Damschroder and Derickson were all listed as members of ALEC's EEA task force as of August, 2011.

***Co-sponsors cross referenced with an email from ALEC Ohio State Chairman John Adams' legislative aid to Emily Petrovich of US Steel, dated 11/22/2011--eight days before the Scottsdale meeting (see PDF p. 138).

Industry: 

Pages