petition

Koch blacklash against New Yorker reporter continues history of media interference

  • Posted on: 23 May 2013
  • By: Connor Gibson

Amid concerns that Koch Industries could buy several major U.S. newspapers from Tribune Company, industrial billionaire David Koch was forced to step down as trustee of WNET, New York City's largest public TV station, after the New Yorker revealed how WNET gave Koch inappropriate influence over its programming. Mr. Koch was floating a seven-figure donation over WNET's leadership as the station aired a movie that portrayed him as a particularly greedy Manhattan resident.

Sure enough, WNET didn't wind up receiving David Koch's hefty donation.

Last Thursday, David Koch submitted his resignation at a WNET Board of Trustees meeting, and Brad Johnson at Forecast the Facts* reports that Koch's name was scrubbed from WNET's website several days prior to the resignation. Koch Industries' public relations website, KochFacts, released a preemptive response to the New Yorker article (which it has now urgently elaborated on), attempting to stifle New Yorker reporter Jane Mayer and the details of her newest piece. David Koch's resignation as a WNET Trustee, coupled with telling quotes from WNET president Neal Shapiro and other sources, makes it clear that Koch had too much influence at the decreasingly-public TV station in New York.

The article is a fascinating culmination of two portions of the ongoing legacy of the Koch brothers: their desire to influence media, which is playing out with their company's bid for the Tribune Company's eight national daily newspapers, and their attempts to intimidate journalists and silence reporting they consider unfavorable.

Jane Mayer's epic 2010 profile of the secretive billionaire brothers has left Charles and David Koch firmly positioned in the center stage of politics, and they have cursed her since. In repeated and increasingly desperate attempts to discredit Mayer and ease the impact of her reporting on Koch Industries' terrible reputation, the company posted her face on the Koch "Facts" website and wrote letters urging the American Society of Magazine Editors to stop considering Mayer's 2010 article for an award.

The Koch brothers' attacks on Ms. Mayer provide more examples of how they use their connections to manipulate media (including in Mayer's new article, which caught Koch spokesperson Melissa Cohlmia in a complete lie).

Following her 2010 expose, Koch Industries was caught trying to fabricate a scandal to take Mayer down. Using the Daily Caller, founded by Koch's billionaire political ally Foster Friess and run by Tucker Carlson, a senior fellow at the Koch-founded, Koch-funded and Koch-governed Cato Institute, the Kochs tried to get a story placed into the New York Post accusing Mayer of plagiarism. The Post dismissed the idea--and that's saying something, given the lack of integrity at Rupert Murdoch's New York Post, not to mention FOX News, the collapsed News of the World and other outlets the media mogul owns. (NOTE: Rupert Murdoch's News Corporation has also expressed interest in Tribune Company's L.A. Times.)

Update Oct. 2014: Daily Caller Foundation is now funded by Charles Koch Foundation, receiving $11,064 in 2012.

Click to sign Greenpeace's 32,000-strong petition to Tribune Company: Don't Sell Your Newspapers to Koch Industries!

Greenpeace remains concerned about how the Kochs have already used their media ties to promote denial of climate change science. Beyond the pressing issue of global warming, the implications of media manipulation from Koch Industries spans across issues from education to public employee unions to immigration to healthcare reform.

This is why Greenpeace is working with a growing coalition of unions, media transparency advocates, environmentalists, good government watchdogs and other organizations to oppose Tribune Company's potential sale of its newspapers to Koch Industries, as well as Rupert Murdoch's News Corporation, and any other politically-charged business interest whose history indicates they would manipulate reporting at Tribune's papers for political and financial gain.

*Disclosure: Forecast the Facts is one of the groups Greenpeace is working with to oppose Koch Industries' bid for Tribune Company.

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

Koch Industries bid for Tribune Co. newspapers could expand existing climate denial in Koch media

  • Posted on: 24 April 2013
  • By: Connor Gibson

Brothers Charles and David Koch have spent decades and millions of dollars to influence the news we read in newspapers, see online and watch on TV. The Kochs regularly convene high security meetings with high society attendees, many of whom work in the media, influence it, or own it.   

Now reporters across the country are eyeing the Koch's first attempt to directly own media themselves. Last weekend's New York Times confirmed Koch Industries' bid for the Tribune Company as a way for the Kochs and their allies to "make sure our voice is heard." Tribune's newspapers reach tens of millions of U.S. citizens, an ideal captive audience for Charles Koch's self-serving philosophy to promote "economic freedom," and to end "crony capitalism," an ironic choice of words for the one of country's most infamous corporate political manipulators. Tribune Co. owns eight newspapers and 23 TV stations across the country including the L.A. Times, the Chicago Tribune and Hoy, the country's 2nd largest daily Spanish newspaper, a clear asset for conservative politicians still reeling from their underwhelming rapport with the U.S. Hispanic population in the 2012 election. Reaching Hispanic and Latino voters will be a major topic at the Kochs' secretive "billionaires caucus" next week, which was delayed three months so the Kochs could audit the results of their 2012 electioneering activities, bolstered by hundreds of millions of dollars raised at previous Koch meetings.{C}

It's worth noting that the Koch-funded American Legislative Exchange Council distributed Arizona's controversial racial profiling law, SB 1070, to states around the country so private prison companies can rake a profit off the incarceration of immigrants.

Existing Kochtopus Media Publishes Climate Science Denial

Preceding their bid for the Tribune Company, the Koch brothers' network ties them to media outlets promoting the climate change denial campaign infamously bankrolled by the Kochs. Read the slaughter of science yourself at the Wall Street Journal opinion page, the Weekly Standard, the National Review, the Washington Examiner, and Breitbart.com. A Greenpeace investigation detailed key media outlet owners and pundits with ties to the Kochs through their secretive strategy meetings, as did Lee Fang's ThinkProgress article on the Kochs' pet "journalists." Here are some of the Koch's key allies that own or work in the media:

  • Stanley S. Hubbard, the billionaire chairman and CEO of Hubbard Broadcasting, which owns TV and radio stations in major cities across the country, including Washington DC's WTOP and WFED.
  • Karl Eller, who founded the world’s largest outdoor advertising company, Clear Channel Outdoor, and launched numerous TV, radio and newspaper outlets that were absorbed by Gannett Company. Gannett owns USATODAY and dozens of other U.S. newspapers and television stations, and Clear Channel Outdoor stemmed from a Gannett advertising subsidiary purchased by Eller. Karl Eller served on the board of Turner Broadcasting, which owns CNN. He was chosen by the American Advertising Federation for its Advertising Hall of Fame in 2004.
  • Ramesh Pannuru, the senior editor of the National Review, an outlet funded by the Charles Koch Foundation. National Review's "Planet Gore" blog is dedicated to dismissing global warming.
  • Stephen Moore of the Wall Street Journal editorial board, contributor to the National Review and frequent TV news pundit. Stephen Moore used to work at the Cato Institute, which was founded by Charles Koch in the 1970's and continues to be directed by David Koch and other Koch Industries associates. Moore advises the Koch-funded American Legislative Exchange Council (ALEC) and regularly collaborates with the Heritage Foundation and Americans for Prosperity. In 2009, Moore told attendees of the 2009 RightOnline conference, "What would we do without the Wall Street Journal and FOX News, Right? And Americans for Prosperity?" Moore is a former director of Donors Capital Fund, according to 2010 IRS tax filings.
  • Steven Hayward, who is affiliated with numerous groups financed by the Kochs as well serving as treasurer and board member to Donors Capital Fund. DCF and sister group Donors Trust hide money from the Kochs and other corporate interests to groups like the Heartland Institute, the Franklin Center, CFACT, Americans for Prosperity, and many other groups connected to Hayward--read more on Steven Hayward and the Donors Trust network. Steven Hayward frequently dismisses global warming in the Weekly Standard, the National Review, and Powerline Blog, run by attorney John Hinderaker, whose firm has represented Koch Industries.
  • Glenn Beck, the former FOX News hysteric who thanked Charles Koch on air for providing misinformation on climate change he presented during his show.
  • Dixon Doll, the co-founder and General Partner of DCM, a venture capital firm involved in telecommunications. Dixon Doll sits on the board of directors of DIRECTV.

The New York Times included the brothers' connection to oil and gas billionaire Philip Anschutz, who owns the Weekly Standard, the Washington Examiner, and other outlets through Clarity Media Group (check out the Weekly Standard's  puff piece on the Kochs). Phil Anschutz, a fellow financier of climate science denial groups, is one of many elites who attends the Kochs' twice-annual strategy meetings, where millions of dollars are raised to influence politics through groups like the Heritage Foundation, Americans for Prosperity, the Franklin Center, and the other members of the State Policy Network. The State Policy Network and its affiliates often gin up their own astroturf media, with the Franklin Center's "Watchdog" websites dishing out content to bolster the campaigns of Koch's flagship SPN operations like Americans for Prosperity and ALEC. The Franklin Center is 95% funded by Donors Trust, the "Dark Money ATM" that hides money from the Kochs and other secretive political manipulators.

Pressure from advocates and Tribune employees to reject Koch bid

Media Matters reported numerous accounts from Tribune Co. paper employees concerned they would be a "conservative mouthpiece" for Koch Industries. As reporters from Tribune's various newspapers voice their discontent, Forecast the Facts and Courage Campaign have obtained over 100,000 petitions to the Tribune Company against the Koch bid, citing Tribune reporting on climate change that could be threatened by Koch ideology. The public pressure has been acknowledged by @TribuneCo on Twitter, though the company remains noncommittal.

This post was crossposted from Greenpeace's The Witness: Koch Bros Tribune Co? Climate change denial in Koch-friendly media

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Company or Organization: 

DUKE: DUMP ALEC!

  • Posted on: 6 September 2012
  • By: Connor Gibson

UPDATE: Student activist Ben Wiley details his question to Duke Energy's Vincent Davis about support for ALEC, which was ignored.

Yesterday, members of Greenpeace, Energy Action Coalition, and other groups sent a message loud and clear to Duke Energy that we want them to dump ALEC (the American Legislative Exchange Council) before the end of the Democratic National Convention.

Group Duke Dump ALEC

ALEC is a rightwing bill mill group that connects corporations with our elected officials to draft model legislation in support of corporate profits over the welfare of people and our planet. ALEC has written legislation including Arizona’s racist immigration law SB1070, Stand Your Ground Laws relating to the murder of Trayvon Martin in Florida, and many voter suppression laws such as Voter ID here in North Carolina. But that’s not all, ALEC also has an Energy, Environment and Agriculture Task Force which is working on legislation to stop regulation of coal fired power plants and to prevent laws from being passed that support renewable energy.

Dump ALEC

Duke Energy, headquartered in the heart of Charlotte and at the center stage at the 2012 Democratic National Convention this week, is a major contributor to this dirty front group. Last May, Duke Energy spent $50,000 to bring ALEC’s annual meeting to Charlotte.  Especially in South Carolina and Indiana, Duke representatives work very closely with ALEC to draft such legislation.

phone

This is why yesterday, dozens of activists gathered in Charlotte to ask Duke Energy’s CEO Jim Rogers to make the call and dump ALEC! We gathered in front of the Knight Theater where Rogers was speaking on a panel and urged passersby to make a phone call into the Duke Headquarters. Then we hand delivered 150,000 petition signatures that have been collected in the past week. At the same time in Ohio, local activists gathered to deliver the message to Duke’s Midwest corporate headquarters. And all throughout the day yesterday activists took action online on Facebook and Twitter sending their messages directly to Duke Energy.

We know that it’s working. We ran into Jim Rogers at an event and he said that he’s listening. The question remains, will Duke act?

 

 

Written by Monica Embry, Greenpeace field organizer in Charlotte, NC.

Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: