media

GREENPEACE REPORT: Climate Change Denial Machine vs. Scientists

  • Posted on: 10 September 2013
  • By: Connor Gibson

Written by Cindy Baxter, crossposted from Greenpeace: Dealing in Doubt.

Who likes being lied to by people paid by the oil industry who pose as “experts” on climate change?

Did you know it’s been going on for 25 years?

In a couple of weeks, the UN’s official advisors on climate change science, the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) will update its global assessment on the issue. Yet in the background, more attacks on the climate science are underway

For the last quarter century, the climate science denial machine, its cogs oiled by fossil fuel money, has been attacking climate science, climate scientists and every official US report on climate change, along with State and local efforts – with the aim of undermining action on climate change.

Our new report, Dealing in Doubt, sets out the history of these attacks going back to the early 90s. These are attacks based on anti-regulatory, so called “free market” ideology, not legitimate scientific debate, using a wide range of dirty tricks: from faked science, attacks on scientists, fake credentials, cherry-picking scientific conclusions: a campaign based on the old tobacco industry mantra: “doubt is our product”.

We give special attention to perhaps today’s poster child of the climate denial machine’s free market think tanks, the Heartland Institute, which is about to launch a new version of its “NIPCC” or “climate change reconsidered” report next week in Chicago.

Unlike the real IPCC, with thousands of scientists involved from around the world, the Heartland Institute’s handful of authors is paid. Several of them claim fake scientific credentials. They start with a premise of proving the overwhelming consensus on climate science wrong, whereas the real IPCC simply summarizes the best science to date on climate change.

This multi-million dollar campaign has been funded by anti-government ideologues like the Koch brothers, companies like ExxonMobil and trade associations like the American Petroleum Institute.Big Oil funding of climate denial declines. "Anonymous" funding through Donors skyrockets. Interesting.

More recently, less visible channels of funding have been revealed such as the Donors Capital Fund and Donors Trust, organization that that has been called the “ATM of the conservative movement”, distributing funds from those who don’t want to be publicly associated with the anti-environmental work product of organizations like the Heartland Institute.

In the last week we’ve seen new peer-reviewed science published, linking at least half of 2012’s extreme weather events to a human carbon footprint in the atmosphere and on the weather and climate.

As the scientific consensus strengthens by the day that climate change is happening now, that carbon pollution is causing it and must be regulated, the denial machine is getting increasingly shrill. But today, while they are being increasingly ignored by a majority of the public, their mouthpieces in the US House of Representatives, for instance, have increased in number.

They’re still fighting the science – and they’re still being funded, to the tune of millions of dollars each year, to do it.

Dealing in Doubt sets out a history of these attacks. We show how the tactics of the tobacco industry’s campaign for “sound science” led to the formation of front groups who, as they lost the battle to deny smoking’s health hazards and keep warning labels off of cigarettes, turned their argumentative skills to the denial of climate change science in order to slow government action.

koch brosWhat we don’t cover is the fact that these organizations and deniers are also working on another front, attacking solutions to climate change. They go after any form of government incentive to promote renewable energy, while cheering for coal, fracking and the Keystone pipeline.

They attack any piece of legislation the US EPA puts forward to curb pollution. Decrying President Obama’s “war on coal” is a common drumbeat of these anti-regulation groups. One key member of the denial machine, astrophysicist Willie Soon from the Smithsonian Institute for Astrophysics, has portrayed himself as an “expert” on mercury and public health in order to attack legislation curbing mercury emissions from coal plants.

This recent history, as well as the prior history of denial by the tobacco companies and chemical, asbestos and other manufacturing industries, is important to remember because the fossil fuel industry has never admitted that it was misguided or wrong in its early efforts to delay the policy reaction to the climate crisis. To this day, it continues to obstruct solutions.

The individuals, organizations and corporate interests who comprise the ‘climate denial machine’ have caused harm and have slowed our response time. As a result, we will all ultimately pay a much higher cost as we deal with the impacts, both economic and ecological.

Eventually, these interests will be held accountable for their actions.

Industry: 

Koch blacklash against New Yorker reporter continues history of media interference

  • Posted on: 23 May 2013
  • By: Connor Gibson

Amid concerns that Koch Industries could buy several major U.S. newspapers from Tribune Company, industrial billionaire David Koch was forced to step down as trustee of WNET, New York City's largest public TV station, after the New Yorker revealed how WNET gave Koch inappropriate influence over its programming. Mr. Koch was floating a seven-figure donation over WNET's leadership as the station aired a movie that portrayed him as a particularly greedy Manhattan resident.

Sure enough, WNET didn't wind up receiving David Koch's hefty donation.

Last Thursday, David Koch submitted his resignation at a WNET Board of Trustees meeting, and Brad Johnson at Forecast the Facts* reports that Koch's name was scrubbed from WNET's website several days prior to the resignation. Koch Industries' public relations website, KochFacts, released a preemptive response to the New Yorker article (which it has now urgently elaborated on), attempting to stifle New Yorker reporter Jane Mayer and the details of her newest piece. David Koch's resignation as a WNET Trustee, coupled with telling quotes from WNET president Neal Shapiro and other sources, makes it clear that Koch had too much influence at the decreasingly-public TV station in New York.

The article is a fascinating culmination of two portions of the ongoing legacy of the Koch brothers: their desire to influence media, which is playing out with their company's bid for the Tribune Company's eight national daily newspapers, and their attempts to intimidate journalists and silence reporting they consider unfavorable.

Jane Mayer's epic 2010 profile of the secretive billionaire brothers has left Charles and David Koch firmly positioned in the center stage of politics, and they have cursed her since. In repeated and increasingly desperate attempts to discredit Mayer and ease the impact of her reporting on Koch Industries' terrible reputation, the company posted her face on the Koch "Facts" website and wrote letters urging the American Society of Magazine Editors to stop considering Mayer's 2010 article for an award.

The Koch brothers' attacks on Ms. Mayer provide more examples of how they use their connections to manipulate media (including in Mayer's new article, which caught Koch spokesperson Melissa Cohlmia in a complete lie).

Following her 2010 expose, Koch Industries was caught trying to fabricate a scandal to take Mayer down. Using the Daily Caller, founded by Koch's billionaire political ally Foster Friess and run by Tucker Carlson, a senior fellow at the Koch-founded, Koch-funded and Koch-governed Cato Institute, the Kochs tried to get a story placed into the New York Post accusing Mayer of plagiarism. The Post dismissed the idea--and that's saying something, given the lack of integrity at Rupert Murdoch's New York Post, not to mention FOX News, the collapsed News of the World and other outlets the media mogul owns. (NOTE: Rupert Murdoch's News Corporation has also expressed interest in Tribune Company's L.A. Times.)

Update Oct. 2014: Daily Caller Foundation is now funded by Charles Koch Foundation, receiving $11,064 in 2012.

Click to sign Greenpeace's 32,000-strong petition to Tribune Company: Don't Sell Your Newspapers to Koch Industries!

Greenpeace remains concerned about how the Kochs have already used their media ties to promote denial of climate change science. Beyond the pressing issue of global warming, the implications of media manipulation from Koch Industries spans across issues from education to public employee unions to immigration to healthcare reform.

This is why Greenpeace is working with a growing coalition of unions, media transparency advocates, environmentalists, good government watchdogs and other organizations to oppose Tribune Company's potential sale of its newspapers to Koch Industries, as well as Rupert Murdoch's News Corporation, and any other politically-charged business interest whose history indicates they would manipulate reporting at Tribune's papers for political and financial gain.

*Disclosure: Forecast the Facts is one of the groups Greenpeace is working with to oppose Koch Industries' bid for Tribune Company.

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

Report Highlights Failure of Media to Disclose Fossil Fuel Interests

  • Posted on: 12 December 2012
  • By: Connor Gibson

Freshly released today: a report by the Checks & Balances Project examining how often top U.S. newspapers fail to attribute fossil fuel ties to organizations or people that appear news articles to promote fossil fuels, demonize clean energy or promote delay of climate change solutions. Tracking ten of the top fossil fuel front groups in 58 leading U.S. newspapers, the new report finds over 1,000 instances where ties to or funding from coal, oil and gas interests was not disclosed when including a shill group or quoting one of its "experts."

Only 6% of the time were fossil fuel ties disclosed when these top 58 newspapers reported on the ten fossil fuel front groups examined in the study. These groups wind up in the paper, on average, at least once every other day. In the five-year window the report uses, the ten front groups got at least $16 million from coal, oil and gas interests.

According to Checks & Balances:

These groups, and their proponents, have been quoted on average every other day for the past five years in 60 of the largest mainstream newspapers and publications. Despite having received millions of dollars from fossil fuel interests, such as ExxonMobil and Koch Industries, these groups’ financial ties to the fossil fuel industry are rarely mentioned.

Deniers are already taking notice--see Steven Milloy's complaints here. Steve Milloy has been a central climate denier, who was paid to shill for tobacco company Phillip Morris and oil giant Exxon before work for the Cato Institute (see below) and starting the climate denial website "JunkScience."

The ten groups that Checks & Balances examined are well-established fossil fuel apologists. Here is a roundup of watchdog sites with more information on each of these organizations' historic funding from and work for fossil fuel interests like ExxonMobil and Koch Industries (2006-2010 funding figures compiled in the Checks & Balances Project report):

American Enterprise Institute (AEI): $1.675 million from fossil fuel interests (2006-2010)

Competitive Enterprise Institute (CEI): $88,279 from fossil fuel interests (2006-2010)

Cato Institute: $1.385 million from Koch/Exxon (2006-2010)

George C. Marshall Institute: $675,000 from fossil fuel interests (2006-2010)

Heartland Institute: $115,000 from Exxon (2006-2010, see also $25,000 grant from Charles Koch in 2011)

Heritage Foundation: $2.523 million from fossil fuel interests (2006-2010)

Hudson Institute: $75,000 from fossil fuel interests (2006-2010)

Institute for Energy Research (IER): $310,000 from fossil fuel interests (2006-2010)

Manhattan Institute: $1.38 million from fossil fuel interests (2006-2010)

Mercatus Center: $8.06 million from fossil fuel interest (2006-2010)

Known Associates: 
Industry: 

Pro-Koch Op-ed Betrays Claim of "journalistic integrity"

  • Posted on: 9 February 2011
  • By: Connor Gibson

Stephen Moore--Wall Street Journal editorial board member and senior economics writer

Koch Industries, which has dumped tens of millions of dollars into organizations that deny climate science, also wields its influence through a network of media operatives that are now shielding the private conglomorate from criticism.

In a dismissal of the questionable connection between Koch Industries and Supreme Court Justices Antonin Scalia and Clarence Thomas, the Wall Street Journal's James Taranto recently defended the dubious political wrangling of the Koch brothers while chastizing its critics, namely Common Cause. Common Cause organized the recent protest in Rancho Mirage, California outside of the ritzy resort Charles Koch selected as a haven for undemocratic scheming.

What is ironic about Taranto's pro-Koch piece is his offense to the Wall Street Journal's editorial page being considered biased (it clearly is, as you would expect from a Rupert Murdoch business), while the WSJ editorial board actually has a direct connection to Koch Industries itself.

Stephen Moore, who sits with Taranto on the Wall Street Journal editorial board and is an economic pundit on TV networks, attended the secretive gathering hosted by Charles Koch in Aspen, Colorado last June. In fact, it was Moore who revealed in a 2006 interview with Charles Koch that these meetings exist.

As outlined in a forthcoming Greenpeace report, Moore has ties to the Cato Institute, co-founded by Charles Koch, and the Heritage Foundation, which have each received millions of dollars from Koch foundations since 1997. Moore has provided an explicit voice in the fabricated non-debate over climate science, where scientists are pinned against industry talking points and cherrypicked data (see clip provided by ThinkProgress).



The Wall Street Journal's opinion section has also served as host to prominent climate obstructionists, such as Bjorn Lomborg and scientists-for-hire Richard Lindzen and Patrick Michaels. Lindzen and Michaels are deeply integrated into Koch- and Exxon-funded think tanks such as Cato, the George C. Marshall Institute, Tech Central Station and the Heartland Institute. Michaels is currently being scrutinized after he apparently under-reported his financial backing by coal and oil companies during a presentation before Congress.

Taranto also cites Jonathan Adler from the National Review Online to attack Common Cause. Adler has links to the Koch- and Exxon-funded Federalist Society (which paid for the Justices Thomas and Scalia attendance at a secret Koch meeting), Competitive Enterprise Institute, and the Property and Environment Research Center.

Oh, and Adler's connection as a blogger for the National Review Online adds another connection to Koch Industries--NRO senior editor Ramesh Ponnuru attended the Koch meeting in Aspen last June, just as Stephen Moore did. Moore also contributes to the National Review.

...that must have been what Taranto meant by adhering to the "highest standards of journalistic integrity."

For more on Koch Industries' connections to media outlets, check out Kate Sheppard's recent piece in Mother Jones, and keep your eyes peeled for more details from Greenpeace.

Industry: 
Company or Organization: 

Koch Brothers media manipulation: propaganda and hired thugs

  • Posted on: 4 February 2011
  • By: Connor Gibson

David and Julia Koch watch hundreds of protestors speak out against the pollution of democracy by the oily few for the oily few. Photo credit.

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy

Crossposted from Greenpeace USA

We've already seen how oil billionaire brothers David and Charles Koch push their polluter agenda through tens of millions of dollars in campaign contributions, lobbying, and funding fronts groups and think tanks. Another way they use their oil profits and "Kochtopus" network to block progress on climate and clean energy policies is through their network of media operatives. Kate Sheppard at Mother Jones has a great article detailing The Koch Brother's Vast Right-Wing Media Conspiracy:
 

Last June, Glenn Beck paused in the middle of a rant about the economy and climate on his television show for an important, if rather unexpected, aside. "I want to thank Charles Koch for this information," he said. Beck's statement was totally without context, thrown in amid jabs at Al Gore and endorsements of the free market. Months later, it came to light that he recently had been a guest of honor at a semiannual confab sponsored by fossil-fuel billionaire Charles Koch and his brother, David, an event the pair hosts to connect conservative think tanks, politicos, and media types like Beck.
...
Indeed, the brothers have spent $31.3 million since 2005 on organizations that deny or downplay climate change, according to a forthcoming report from Greenpeace that updates its report on Koch's climate denial work released last year. But it's the web of media influence the Kochs have created that perhaps accounts best for their power—particularly when it comes to sowing doubt about climate change.

Read the whole article at Mother Jones to get all the details: The Koch Brother's Vast Right-Wing Media Conspiracy

Of course, the Koch Brothers' efforts to manipulate the media is tightly controlled, and they're certainly not interested in open scrutiny by individuals, organizations, and media who aren't on their payroll. While more than a thousand people rallied to Uncloak the Kochs at their secret strategy meeting last weekend in Rancho Mirage California, Koch hired thugs threatened Ken Vogel, a reporter from Politico with arrest just for asking questions. From Vogel's article:
 

On the other hand, the Kochs retained a heavy private security detail, which tracked resort guests deemed “suspicious,” erected a blockade Saturday to block a documentary camera crew from filming arriving guests, and removed a POLITICO reporter from the resort café under threat of arrest.

...
Security manned every doorway and stairwell near the ballrooms where Koch events were held, and threatened to jail this POLITICO reporter while he waited in line at the resort’s café, after he stopped by a Koch conference registration table.

The resort grounds were “closed for a private function,” the resort’s head of security, James Foster told POLITICO, ushering the reporter outside, where private security guards, wearing gold lapel pins bearing Koch’s “K” logo, threatened “a citizen’s arrest” and a “night in the Riverside County jail” if the reporter continued asking questions and taking photographs.

Fortunately, there are people willing to scrutinize and stand up to the Koch Brothers and their polluter agenda, despite this intimidation.
Industry: 
Company or Organization: