global warming

Koch blacklash against New Yorker reporter continues history of media interference

  • Posted on: 23 May 2013
  • By: Connor Gibson

Amid concerns that Koch Industries could buy several major U.S. newspapers from Tribune Company, industrial billionaire David Koch was forced to step down as trustee of WNET, New York City's largest public TV station, after the New Yorker revealed how WNET gave Koch inappropriate influence over its programming. Mr. Koch was floating a seven-figure donation over WNET's leadership as the station aired a movie that portrayed him as a particularly greedy Manhattan resident.

Sure enough, WNET didn't wind up receiving David Koch's hefty donation.

Last Thursday, David Koch submitted his resignation at a WNET Board of Trustees meeting, and Brad Johnson at Forecast the Facts* reports that Koch's name was scrubbed from WNET's website several days prior to the resignation. Koch Industries' public relations website, KochFacts, released a preemptive response to the New Yorker article (which it has now urgently elaborated on), attempting to stifle New Yorker reporter Jane Mayer and the details of her newest piece. David Koch's resignation as a WNET Trustee, coupled with telling quotes from WNET president Neal Shapiro and other sources, makes it clear that Koch had too much influence at the decreasingly-public TV station in New York.

The article is a fascinating culmination of two portions of the ongoing legacy of the Koch brothers: their desire to influence media, which is playing out with their company's bid for the Tribune Company's eight national daily newspapers, and their attempts to intimidate journalists and silence reporting they consider unfavorable.

Jane Mayer's epic 2010 profile of the secretive billionaire brothers has left Charles and David Koch firmly positioned in the center stage of politics, and they have cursed her since. In repeated and increasingly desperate attempts to discredit Mayer and ease the impact of her reporting on Koch Industries' terrible reputation, the company posted her face on the Koch "Facts" website and wrote letters urging the American Society of Magazine Editors to stop considering Mayer's 2010 article for an award.

The Koch brothers' attacks on Ms. Mayer provide more examples of how they use their connections to manipulate media (including in Mayer's new article, which caught Koch spokesperson Melissa Cohlmia in a complete lie).

Following her 2010 expose, Koch Industries was caught trying to fabricate a scandal to take Mayer down. Using the Daily Caller, founded by Koch's billionaire political ally Foster Friess and run by Tucker Carlson, a senior fellow at the Koch-founded, Koch-funded and Koch-governed Cato Institute, the Kochs tried to get a story placed into the New York Post accusing Mayer of plagiarism. The Post dismissed the idea--and that's saying something, given the lack of integrity at Rupert Murdoch's New York Post, not to mention FOX News, the collapsed News of the World and other outlets the media mogul owns. (NOTE: Rupert Murdoch's News Corporation has also expressed interest in Tribune Company's L.A. Times.)

Update Oct. 2014: Daily Caller Foundation is now funded by Charles Koch Foundation, receiving $11,064 in 2012.

Click to sign Greenpeace's 32,000-strong petition to Tribune Company: Don't Sell Your Newspapers to Koch Industries!

Greenpeace remains concerned about how the Kochs have already used their media ties to promote denial of climate change science. Beyond the pressing issue of global warming, the implications of media manipulation from Koch Industries spans across issues from education to public employee unions to immigration to healthcare reform.

This is why Greenpeace is working with a growing coalition of unions, media transparency advocates, environmentalists, good government watchdogs and other organizations to oppose Tribune Company's potential sale of its newspapers to Koch Industries, as well as Rupert Murdoch's News Corporation, and any other politically-charged business interest whose history indicates they would manipulate reporting at Tribune's papers for political and financial gain.

*Disclosure: Forecast the Facts is one of the groups Greenpeace is working with to oppose Koch Industries' bid for Tribune Company.

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

Koch Industries bid for Tribune Co. newspapers could expand existing climate denial in Koch media

  • Posted on: 24 April 2013
  • By: Connor Gibson

Brothers Charles and David Koch have spent decades and millions of dollars to influence the news we read in newspapers, see online and watch on TV. The Kochs regularly convene high security meetings with high society attendees, many of whom work in the media, influence it, or own it.   

Now reporters across the country are eyeing the Koch's first attempt to directly own media themselves. Last weekend's New York Times confirmed Koch Industries' bid for the Tribune Company as a way for the Kochs and their allies to "make sure our voice is heard." Tribune's newspapers reach tens of millions of U.S. citizens, an ideal captive audience for Charles Koch's self-serving philosophy to promote "economic freedom," and to end "crony capitalism," an ironic choice of words for the one of country's most infamous corporate political manipulators. Tribune Co. owns eight newspapers and 23 TV stations across the country including the L.A. Times, the Chicago Tribune and Hoy, the country's 2nd largest daily Spanish newspaper, a clear asset for conservative politicians still reeling from their underwhelming rapport with the U.S. Hispanic population in the 2012 election. Reaching Hispanic and Latino voters will be a major topic at the Kochs' secretive "billionaires caucus" next week, which was delayed three months so the Kochs could audit the results of their 2012 electioneering activities, bolstered by hundreds of millions of dollars raised at previous Koch meetings.{C}

It's worth noting that the Koch-funded American Legislative Exchange Council distributed Arizona's controversial racial profiling law, SB 1070, to states around the country so private prison companies can rake a profit off the incarceration of immigrants.

Existing Kochtopus Media Publishes Climate Science Denial

Preceding their bid for the Tribune Company, the Koch brothers' network ties them to media outlets promoting the climate change denial campaign infamously bankrolled by the Kochs. Read the slaughter of science yourself at the Wall Street Journal opinion page, the Weekly Standard, the National Review, the Washington Examiner, and Breitbart.com. A Greenpeace investigation detailed key media outlet owners and pundits with ties to the Kochs through their secretive strategy meetings, as did Lee Fang's ThinkProgress article on the Kochs' pet "journalists." Here are some of the Koch's key allies that own or work in the media:

  • Stanley S. Hubbard, the billionaire chairman and CEO of Hubbard Broadcasting, which owns TV and radio stations in major cities across the country, including Washington DC's WTOP and WFED.
  • Karl Eller, who founded the world’s largest outdoor advertising company, Clear Channel Outdoor, and launched numerous TV, radio and newspaper outlets that were absorbed by Gannett Company. Gannett owns USATODAY and dozens of other U.S. newspapers and television stations, and Clear Channel Outdoor stemmed from a Gannett advertising subsidiary purchased by Eller. Karl Eller served on the board of Turner Broadcasting, which owns CNN. He was chosen by the American Advertising Federation for its Advertising Hall of Fame in 2004.
  • Ramesh Pannuru, the senior editor of the National Review, an outlet funded by the Charles Koch Foundation. National Review's "Planet Gore" blog is dedicated to dismissing global warming.
  • Stephen Moore of the Wall Street Journal editorial board, contributor to the National Review and frequent TV news pundit. Stephen Moore used to work at the Cato Institute, which was founded by Charles Koch in the 1970's and continues to be directed by David Koch and other Koch Industries associates. Moore advises the Koch-funded American Legislative Exchange Council (ALEC) and regularly collaborates with the Heritage Foundation and Americans for Prosperity. In 2009, Moore told attendees of the 2009 RightOnline conference, "What would we do without the Wall Street Journal and FOX News, Right? And Americans for Prosperity?" Moore is a former director of Donors Capital Fund, according to 2010 IRS tax filings.
  • Steven Hayward, who is affiliated with numerous groups financed by the Kochs as well serving as treasurer and board member to Donors Capital Fund. DCF and sister group Donors Trust hide money from the Kochs and other corporate interests to groups like the Heartland Institute, the Franklin Center, CFACT, Americans for Prosperity, and many other groups connected to Hayward--read more on Steven Hayward and the Donors Trust network. Steven Hayward frequently dismisses global warming in the Weekly Standard, the National Review, and Powerline Blog, run by attorney John Hinderaker, whose firm has represented Koch Industries.
  • Glenn Beck, the former FOX News hysteric who thanked Charles Koch on air for providing misinformation on climate change he presented during his show.
  • Dixon Doll, the co-founder and General Partner of DCM, a venture capital firm involved in telecommunications. Dixon Doll sits on the board of directors of DIRECTV.

The New York Times included the brothers' connection to oil and gas billionaire Philip Anschutz, who owns the Weekly Standard, the Washington Examiner, and other outlets through Clarity Media Group (check out the Weekly Standard's  puff piece on the Kochs). Phil Anschutz, a fellow financier of climate science denial groups, is one of many elites who attends the Kochs' twice-annual strategy meetings, where millions of dollars are raised to influence politics through groups like the Heritage Foundation, Americans for Prosperity, the Franklin Center, and the other members of the State Policy Network. The State Policy Network and its affiliates often gin up their own astroturf media, with the Franklin Center's "Watchdog" websites dishing out content to bolster the campaigns of Koch's flagship SPN operations like Americans for Prosperity and ALEC. The Franklin Center is 95% funded by Donors Trust, the "Dark Money ATM" that hides money from the Kochs and other secretive political manipulators.

Pressure from advocates and Tribune employees to reject Koch bid

Media Matters reported numerous accounts from Tribune Co. paper employees concerned they would be a "conservative mouthpiece" for Koch Industries. As reporters from Tribune's various newspapers voice their discontent, Forecast the Facts and Courage Campaign have obtained over 100,000 petitions to the Tribune Company against the Koch bid, citing Tribune reporting on climate change that could be threatened by Koch ideology. The public pressure has been acknowledged by @TribuneCo on Twitter, though the company remains noncommittal.

This post was crossposted from Greenpeace's The Witness: Koch Bros Tribune Co? Climate change denial in Koch-friendly media

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Company or Organization: 

Koch & Exxon-funded scientist challenged by students at climate denial event (VIDEO)

  • Posted on: 9 April 2013
  • By: Connor Gibson

Rarely do we meet those who have made careers selling us lies. Consider the oddball doctors who took tobacco money to deny a link between cigarette smoking and cancer, or the handful of scientists who take oil and coal money to discredit global warming science, or the people who have done both.

Last week, students in Wisconsin and Michigan stepped up to such an opportunity when CFACT Campus, the student arm of a well-known cabal of fossil fuel apologists, hosted climate change denier Willie Soon at several campus events around the country.

Dr. Willie Soon is a Smithsonian Institution astrophysicist paid by Charles Koch, ExxonMobil, the American Petroleum Institute and coal utility Southern Company to write papers dismissing climate change, publish op-eds saying coal pollution won't affect our health, refute the seriousness of ocean acidification, and apparently anything else he can be paid to deny. Dr. Soon has misrepresented himself by repeatedly claiming affiliation with Harvard University and using his credentials as an astrophysicist to make people believe he's a climate expert, and he shows no sign of stopping. Indeed, he told students in Madison, "I am as as qualified as anyone on the planet on this topic."

In both Madison, Wisconsin and East Lansing, Michigan, Dr. Soon was caught with his pants down. As the Michigan State News documented in its article and accompanying audio interview, Soon claims that all the scientists around the world who study and recognize the seriousness of climate change are motivated by money, yet somehow his funding from coal and oil companies for his extremely marginalized viewpoints doesn't matter.

Here is the dialog with Willie Soon at the University of Wisconsin, Madison, with direct links to key clips below:

1) Willie Soon insinuates ExxonMobil will no longer fund him (emphasis added): 

"I have been receiving money from whoever that wants to give me money. I write my scientific proposal. I have received money from ExxonMobil, but ExxonMobil will no longer give me any money for a long time. American Petroleum Institute, anything you wish for, from Southern Company, from all these companies. I write proposal and let them judge whether they will fund me or not, always for a very small amount. If they choose to fund me, I'm happy to receive it." Click to watch (starts @ 1:52).

2) Dr. Soon stands behind his attempts to discredit the Intergovernmental Panel on Climate Change with help from ExxonMobil lobbyists: 

"I was trying to bring down IPCC--is that what you imply?! [...] Let it be known that I do not like IPCC, because IPCC does not stand for science, it is corrupting science." Click to watch (starts @ 3:32).

After a question referencing emails with ExxonMobil lobbyists to undermine climate research at the United Nations before it even hit publication, Dr. Soon quickly loses his cool over his record of global warming denial, peppering the student with mild insults before owning up to his actions.

3) Dr. Soon thanks anyone who uses petroleum products or electricity from coal for supporting his work:

"I really want to thank her, because she's receiving the electricity used for her house, she's driving cars, she's doing all of these things because you are funding me. It's not an oil or coal company. They are a company that provides a service to humanity--to people who want to use electricity." Click to watch (starts @ 5:14)

Anyone looking at Southern Company's record of pollution and political interference would be skeptical about its commitment to serve humanity. Soon continues with an aggressive rant claiming that the student isn't qualified to question his fossil fuel payments until she stops driving, using electricity, and wearing nylon. 

4) Willie Soon states "I don't like to claim that I am an expert on anything," despite listing himself as an "expert in mercury and public health" for a discredited Wall Street Journal op-ed dismissing health concerns over mercury pollution from coal plants. Soon invented similar credentials for another opinion piece in the Washington Times, before he swapped back to being a 22-year veteran of "researching the relationship of solar radiation and the Earth's climate," research Dr. Soon did on the dime of oil and coal companies.

Basically, Willie Soon is an expert in whatever problems vested industries will pay him to deny. Michigan State students note how Willie Soon now refutes research indicating adverse impacts from ocean acidification, a global crisis that is married to climate change (both problems stem from humans burning fossil fuels and releasing carbon dioxide into the atmosphere).

That's effed up. This man makes a career lying to the public, not to mention our lawmakers, about some of the most serious issues of our time. Climate change is already contributing to the deaths of 400,000 people each year and costing global GDP about $1.2 trillion, according to a report commissioned by multiple nations. 98% of actual climate scientists (a distinction Dr. Willie Soon does not earn) agree that global warming is real and primarily drive by humans burning fossil fuels like coal and oil.

Not only has Dr. Soon lied to us and our lawmakers about the seriousness of global warming--he even lied directly to Congress in 2003 about his sources of funding at a time when he was promoting his study funded by the American Petroleum Institute, the $200 million/year oil and gas lobbying group. The Guardian wrote last year:

"In 2003 Soon said at a US senate hearing that he had "not knowingly been hired by, nor employed by, nor received grants from any organisation that had taken advocacy positions with respect to the Kyoto Protocol or the UN Framework Convention on Climate Change."

This is why it's crucial to demand accountability of people like Willie SoonHe is a public relations tool of oil and coal companies, and as a scientist attempting to publish in fields well outside of his expertise, that oil and coal money is crucial to recognize.

Here are some of the best examples of Soon's pseudo-science paid for by Big Oil and King Coal:

Dr. Soon's work is like a joke, but not the type you'd laugh at. While he cracks these fossil-funded zingers, reputable scientists warn that humanity is running out of time to stop climate change from self-reinforcing to the point that it spirals out of human control. As quoted by the Michigan State News, young conservatives on campus had trouble taking Dr. Willie Soon's presentation seriously:

“I’m not a science major, but I think (Soon’s presentation) has got valid points, but also other scientists who disagree with him have valid points,” Sobecki said. “I’m not crazy enough to think that six billion people don’t have an effect on climate in the world we live in.”

Science majors attending the MSU event didn't agree that Soon's points were particularly valid. See this account from a MSU Greenpeace student activist on PolluterWatch for more details.

Industry: 

Michigan State: students highlight Willie Soon's oil and coal-funded climate denial career

  • Posted on: 8 April 2013
  • By: Connor Gibson

Image from a USA Today article detailing Willie Soon's at events to confuse the public over climate science.

Written by Rachna Pannu. This event was covered in the Michigan State News by Simon Schuster, whose interview with Dr. Willie Soon confirms CFACT paid for Soon to attend these events.

Dr. Willie Soon, a well-known climate change denier, was invited by the MSU Campus Conservatives at Michigan State University to talk about climate change.  The event was sanctioned by CFACT, an obscure but vocal group among climate science deniers. We at MSU Greenpeace saw this as a great opportunity to have some of our members attend and question the reasons and methods with which he chooses to deny what 98% of climate scientists have agreed to be true
 
The bulk of Dr. Soon’s talk involved aggressively targeting published or well-known supporters of climate change prevention, including professors, Al Gore, and federal, national and international organizations. He went through the data, attempting to discredit it with conflicting data from other studies and experiments. However, this aspect of his talk left me with more questions than answers, especially since he is a known recipient of oil and coal money.
 

Willie Soon’s fossil fuel-funded career

 
Willie Soon spent a good amount of the talk repeatedly defending himself as an independent scientist simply seeking to learn the truth before anyone had even questioned his motives and his expertise. He ranted that people question his funding and his intentions, but he is just an objective man trying to get to the truth of climate change. He also used this opportunity to criticize the current scientific model of publishing articles in peer-reviewed journals, claiming that it was a buddy-buddy system and peer-reviewing did not affect the validity of the article.
 
Essentially, Dr. Soon was warding off the holes in his credentials before anyone had questioned them because his doctorate is in astrophysics, which is not even related to the Earth’s climate, and has only been able to publish one article on climate science in a peer-reviewed journal. Even that article was hotly debated by the editors, who wrote a negative response and resigned from their positions in outrage. And Willie Soon's funding? It comes from fossil fuel companie--like ExxonMobil and Southern Company--totaling over $1 million in the last decade.
 

Questionable Climate ‘Science’ 

 
Willie Soon pulled up a graph showing the temperature range over a series of years in the 2000’s and asked rhetorically whether anyone could see an increase in the temperatures over time. Yes, I could, but I would rather like to question the validity of using a period of less than 10 years to examine the change in the Earth’s temperature over time. In another example, he showed a graph that analyzed both the variance in amplitude and shift in time for the predictions of temperatures by many different model used by scientists. The models were dispersed around the central point of zero difference in amplitude and zero shift in time, but he simply stated that the image showed errors in all of the models and stated that none of them were in the lower left corner. Why they should be in a region of less amplitude and a negative shift in time in relation to the actual temperature patterns baffles me.  
 
Members of MSU Greenpeace questioned Soon about his articles on climate science, and he became aggressive and very defensive, stating that peer-review did not signify greater accuracy (peer-review is crucial to ensuring the highest conduct in scientific research). When a member of The State News, the MSU student newspaper, asked why with about 13,900 published articles on the verity of climate change and only twenty-something that argue the reverse he felt that climate change did not exist, Dr. Soon again became frustrated. Soon referred to a quote from Albert Einstein, saying that it only takes one person to disprove what everyone agrees upon. Read coverage of this event from the State News here.
 
There was no way to have an effective discourse about climate change with Dr. Willie Soon because he refused to accept the very basic premises of our current scientific standards that peer-review ensures accuracy of the published articles and that a large consensus by educated individuals who have done their own research into a matter indicates the verity of the hypothesis. In addition, some of the data and sources he provided seemed either not applicable or reputable as we are taught is critical to reliable scientific research. 
 

Dr. Soon adds Ocean Acidification Denial to his Growing list of Specialties

 
Separate from Willie Soon’s questionable assertions about global temperature trends were his assertions used to dismiss ocean acidification, a serious problem that is linked with increasing carbon dioxide in our atmosphere (caused by companies funding Dr. Soon, like ExxonMobil and Southern Company). Soon's sources were shaky--data cited from a BlogSpot website, for instance, not exactly a credentialed scientific institution. He disputed a report by a marine biologist that claims increasing CO2 content of the ocean results in weakening of the shells of marine organisms by interfering with their ability to use calcium carbonate in their shells. 
 
Scientists who are serious about scientific standards tell us that ocean acidification is having a profound impact on coral reefs (they are dying rapidly), and scientists are working to determine if more acidic oceans are impacting crustaceans, ocean animals that have shells. Dr. Soon apparently already has the answers, stating that crabs and lobster shells were not composed of significant amounts of calcium carbonate, and then he provided data that showed lobsters and crabs increasing in size after carbon dioxide was bubbled through their water. If indeed the shells of crustaceans are not mainly composed of calcium carbonate, how does an experiment showing the effect of carbon dioxide presence in the water of lobster and crabs conflict with the statement that it affects the availability of calcium carbonate? 
 

Soon’s Limited Audience

 
The only thing I can say is that I felt some relief in that he was only able to attempt to influence a half-filled classroom composed of 1/3 individuals who did not attend the university and already believed in Soon’s paranoid vision of the world and 1/3 supporters of the movement to protect our planet. There are always a few doubters, a few critics and a few conspiracy theorists that refuse to acknowledge global warming no matter how much evidence is presented to them. If we can get the majority of rational individuals to understand the changes occurring to the environment, we can create change to save our planet and make it a healthier place to live. 
 
Rachna Pannu
Senior, Biochemistry and Molecular Biology B.S. 
Lyman Briggs College
Michigan State University
 

 

Known Associates: 
Industry: 

Exxon- and Koch-funded scientist Willie Soon confronted at University of Wisconsin over discredited climate research

  • Posted on: 8 April 2013
  • By: Connor Gibson

Written by Hannah Noll.

I was just getting out of class last Tuesday when Dan Cannon, Greenpeace Student Network Coordinator, called to inform me that Dr. Willie Soon was coming to University of Wisconsin-Madison the following night to “challenge the Global Warming status quo.” I attend school an hour away, but I just couldn’t allow myself to pass this opportunity up. I had prior knowledge that there are climate deniers that are funded from Big Coal and Big Oil, but what I learned about Willie Soon's funding, motives, works published, and past (and present) controversies shocked me.

“Harvard Astrophysicist Dr. Willie Soon,” as listed on the fossil-fuel funded Collegians For A Constructive Tomorrow’s event notification, consistently misrepresents himself to seem credible. Dr. Soon is not employed by Harvard University as suggested by CFACT Campus, but he uses the affiliation with the university to his advantage. He works for the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Though located on Harvard’s campus, the group is not officially associated with the University, and Harvard University has distanced itself from Soon. He is an astrophysicist by training, but has no formal education on climate science.
 
His self-misrepresentation alone wouldn’t be jaw-dropping, but when paired with information about Willie Soon’s funding, it is clear that something fishy is going on here. The last grant he received from a funder with no ties to dirty energy interests was in 2002 (a grant that carried through to 2006). Since then, he has been entirely funded by fossil fuel interests. Dr. Soon has received over $1 million in coal, oil and gas funding for his work, including funding from Southern Company, the American Petroleum Institute, ExxonMobil, Texaco (now Chevron), and the Koch Brothers. Greenpeace Freedom Of Information Act inquiries to Smithsonian Institute reveal that in 2011 and 2012, Dr. Soon received nearly $115,000 from Donors Trust. He has been caught directly coordinating with lobbyists from ExxonMobil to undermine the United Nation’s latest Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report before it was even released. IPCC is the global research authority on climate change. 
 

Recounting the day’s events:

When the time came to leave Milwaukee for CFACT's event in Madison, Lynda Mouledoux and I probably had over 100 different species of butterflies in our stomachs. I’m just a college student, but this was my chance to demand accountability from someone meddling with important science in order to hold the world back from addressing climate change. After his presentation, he held a question and answer session. I came prepared to ask critical questions. During the questioning, something must’ve gotten under his skin and caused an aggressive and defensive posture that launched phrases like “childish,” “extremely rude,” “wrong,” and “if you had a bit of intelligence”  Not once did I use a personal attack on him; I was simply asking him about factual details of his career and those funding it.
 
My ask was "You have received over one million dollars in funds from coal and oil interests. The last grant you received from a funder with no ties to the energy industry was in 2002. That's over a decade ago. So Dr. Soon, why should we trust someone without credentials in climate science whose work is only funded by coal and oil interests?”  Watch the video below to see his reaction to this question.
 
 
Dr. Soon made an interesting claim, emphasis added:
"I don't like to claim that I am an expert on anything, but I have enough knowledge about climate science and climate system to be able to write scientific papers and go to meetings and talk about monsoon systems and talk about any other things that you want to discuss about climate science issues. I'm as qualified as anybody that you know on this planet on this topic"
But Soon certainly appears to claim that he’s an expert on things outside of his expertise. His lack of climate science credentials aside, perhaps the $290,000 he has received from coal-burning utility Southern Company explains why he abruptly appeared in a 2011 Wall Street Journal op-ed dismissing mercury pollution from coal plants. The op-ed, titled "The Myth of Killer Mercury," ends with the following description:
Mr. Soon, a natural scientist at Harvard, is an expert on mercury and public health issues.
...except Soon doesn’t work for Harvard and carries no formal expertise on “mercury and public health issues.” Co-authoring that article was Paul Driessen, another known fossil fuel shill from the Committee For A Constructive Tomorrow (CFACT)--the parent organization to the campus group hosting Soon’s discussion on climate science.
 
We’re living in a time where corporations and junk science are crippling the effectiveness of our own government to serve us. According to Bill McKibben, founder of 350.org, “ExxonMobil made more money each of the last three years than any company in the history of money.” Corporations put profits over people and destroy the earth to please shareholders. I refuse to accept this, so I will continue to perform Non-violent Direct Action in order to do my best to change the status quo.
This blog was written by Hannah Noll. Hannah is a sophomore at University of Wisconsin-Milwaukee, a Campus Coordinator with the Greenpeace Student Network, and a Greenpeace Semester alumna.
 
Check Greenpeace.org for more Koch Facts.
 
Known Associates: 

Chris Stewart, head of congressional commitee on climate change, confronted about his climate science denial

  • Posted on: 5 April 2013
  • By: JesseColeman

Utahn questions Rep. Chris Stewart on climate change

Representative Chris Stewart (R-UT) is the chair of the subcommittee on the environment, the congressional group in charge of the EPA, climate change research, and “all activities related to climate.” It is therefore extremely troubling that Stewart denies the basic findings of climate science. Stewart has said that he is “not convinced” that climate change is a threat, despite the fact that the EPA, NOAA, and all of the climate science and scientists that he now oversees, disagree with him. In fact 98% of actual climate scientists disagree with his views on climate science.

At a recent town hall meeting, a group of activists confronted Stewart on his ill-informed views on climate science. The activists, working with the group Forecast the Facts, presented Stewart with a 17,000 signature petition demanding “the Chairman of the Science Committee's Subcommittee on Environment stop using his seat to promote climate denialism.” They also held up banners reading “Believe It Or Not Climate Change Is Not Going Away,” “97% of Say Climate Change is Human Caused. We Trust Them,” and “Stewart Denies While Utah Burns."

The group of activists included high school student Sara Ma. "Many people think climate change is a future problem for my generation to solve later, but it’s not. The data shows that it is here, it's happening and it has a cost," said Ma, a 17-year-old senior at West High School. Utahns are particularly upset by Stewart’s ignorance on climate issues due to the record wildfire season they endured last year.  Wildfires did over $50 million dollars in damage to Utah in 2012.

Stewart's climate denial is made more suspicious by his close ties to carbon polluting industries. His brother and campaign manager, Tim Stewart, is a Washington, DC lobbyist for fossil fuel corporations.  In addition, he has received more campaign donations from oil and gas companies than any other single source.

See more pictures from the confrontation with climate science denier Chris Stewart

Known Associates: 
Industry: 

Center for Media and Democracy releases a Reporter's Guide to the "State Policy Network"

  • Posted on: 4 April 2013
  • By: JesseColeman

The Center for Media and Democracy has released a new report on the State Policy Network, a web of interconnected groups that attack climate change science and oppose support for renewable energy.  The new guide details the $80 million that right-wing billionaires and corporations are spending each year to fuel Tracie Sharp's State Policy Network (SPN) and its 59 state "think tank" members.

The guide, a product of a three month investigation by the Center for Media and Democracy, has found previously unreported funding for SPN flowing directly from Koch Industries, in addition to the known contributions from the Koch family foundations. CMD also tracks SPN's connections to the Koch funded Donors Trust and Donors Capital Fund, known as the "Dark Money ATM" for attacks on climate science.

 State Policy Network’s connections to the American Legislative Exchange Council (ALEC), are also explored in the report. According to the guide:

 "Through ALEC, SPN helps draft templates to change state laws; then ALEC's public sector and private sector members vote in secret for those bills; and then SPN supports the introduction or adoption of those bills as law, sometimes with help from David Koch's [Americans for Prosperity] AFP echo chamber in a state.”

Called the Reporters Guide to the State Policy Network, CMD’s report details how SPN works, who funds it, what the network's groups do, and looks at some of their legislative goals, including undermining workers' rights and weakening unions as well as undoing renewable energy laws and expanding ways in which tax dollars are redirected to the private sector, for example through funding so-called "virtual schools." Key resources include:

  • Documentation that exposes the close funding connections between SPN, its members, and the controversial ALEC.
  • Highlights of the significant and previously unknown Koch brothers' funding for SPN groups, demonstrating that prior estimates of Koch funding have been understated. (These materials were discovered by CMD and researchers in materials filed with the IRS by two of the SPN groups.)
  • Entries about every SPN member think tank on CMD's SourceWatch.org.

Read CMD’s Reporter’s Guide to the “State Policy Network” here.

Industry: 

Koch Industries funds ALEC and State Policy Network front groups to kill Kansas clean energy standard

  • Posted on: 11 March 2013
  • By: Connor Gibson

Crossposted from Greenpeace USA

UPDATE 2015: after three years of continued attacks, Koch Industries, Koch's Americans for Prosperity, the Koch-backed Kansas Chamber of Commerce and the state's wind industry lobby cut a deal to weaken the Kansas RPS law by making compliance voluntary. This was a largely symbolic political victory for Koch's lobbyists, since the state's utilities have already exceeded the 2020 target for renewable energy generation targets established by the law. This followed many failed attempts by ALEC legislators to freeze or repeal RPS laws in North CarolinaKansas, and many other states, ALEC legislators in Ohio froze its RPS law, effectively gutting the clean energy and energy efficiency incentives. Ohio state Senator and ALEC member Troy Balderson sponsored SB 310, which passed and was signed by early ALEC alumni Governor John Kasich. Troy Balderson, the third ALEC member senator in Ohio to introduce RPS attack legislation, is listed in ALEC's Energy, Environment and Agriculture task force rosters from 2011 (see ALEC EEA agendas from Cincinnati and New Orleans, from Common Cause's whisteblower complaint to the IRS about ALEC's lobbying activities). Balderson's ALEC affiliation was unfortunately unreported by Ohio press and bloggers. Despite a nationally-coordinated State Policy Network and fossil fuel industry attack on state RPS laws, Ohio is the only state that has allowed ALEC and SPN to undermine its own clean energy incentives, after quietly passing the RPS law with support from ALEC legislators back in 2008.

Correction: this post listed Sen. Julia Lynn as a supporter of the RPS freeze--she is not and her name was removed from SB 82 co-sponsors below.

A recent flood of Koch-supported think tanks, junk scientists and astroturf groups from inside and outside of Kansas are awaiting the outcome of a bill this week that could stall progress on the growth of clean energy in Kansas.

States around the country, including Texas, Ohio, Missouri and North Carolina are poised to cut back on government support for clean energy jobs using model legislation from the American Legislative Exchange Council. ALEC, which brings companies together with state lawmakers to forge a wish list of corporate state laws behind closed doors, is coordinating this year's assault on state laws that require a gradual increase of electricity generated by clean energy sources.

ALEC and a hoard of other Koch-funded interests operating under the umbrella of the State Policy Network have hit Kansas legislators hard with junk economic studies, junk science and a junk vision of more polluting energy in Kansas' future. Koch Industries lobbyist Jonathan Small has added direct pressure on Kansas lawmakers to rollback support for clean energy.

This fossil fuel-funded attack ignores the good that wind energy has done for Kansas, a state known for its bipartisan support for its growing wind industry (see key report by Polsinelli Shughart). The state now has 19 operating wind farms that have brought millions to farmers leasing their land and millions more to the state, county and local levels (NRDC). The American Wind Energy Association says that Kansas wind industry jobs have grown to 13,000 with the help of incentives like the renewable portfolio standard.

Unfortunately, clean energy is not palatable to the billionaire Koch brothers or the influence peddlers they finance.

All of the following State Policy Network affiliates (except the Kansas Policy Institute) are directly funded by the Koch brothers, while most of the groups get secretive grants through the Koch-affiliated "Dark Money ATM," Donors Trust and Donors Capital Fund, which have distributed over $120,000,000 to 100 groups involved in climate denial since 2002.

Beacon Hill Institute
  • $53,500 grant from Donors Trust in 2007
  • Koch-funded (Washington Post)
  • State Policy Network member

Based out of Suffolk University's economics department, the Beacon Hill Institute wrote the fundamentally flawed analysis that ALEC is using to scare legislators into thinking that renewable portfolio standards will destroy the economy. In reality, electricity prices do not correlate with state RPS laws (see also Kansas Corporation Commission).

An extensive debunk of the Beacon Hill report was done by Synapse Energy Economics, and similar critiques can be read in the Portland Press Herald and the Maine Morning Sentinel, the Union of Concerned  Scientists, the Nature Resources Defense Council and the Washington Post.

The definitive Post article confirms that the Beacon Hill Institute is Koch-funded. This may be through $729,826 in recent grants (2008-2011) from the Charles G. Koch Foundation to Suffolk University. The Kochs tend to send grants to economics departments, causing controversy at Florida State University and other schools over professor hiring processes.

Beacon Hill's Michael Head co-authored the reports that ALEC and the State Policy Network are using in several states. Mr. Head specializes in STAMP modeling, a form of economic analysis that has been criticized for its limitations and poor assumptions in the case of energy analysis. Michael Head testified before the Kansas legislature on February 14th to promote the flawed findings of his report. Mr. Head testified alongside members of the Heartland Institute, Americans for Prosperity and the Kansas Policy Institute (see more on each, below), all of which are members of ALEC and SPN.

American Legislative Exchange Council (ALEC)

ALEC is leading the nationally-coordinated attack on state renewable portfolio standards as part of an ambitious dirty energy agenda for the members of its anti-environmental task force, like Koch Industries, ExxonMobil, Peabody Energy, Duke Energy and other major oil, gas and coal interests.

ALEC's "Electricity Freedom Act" is a full repeal of state laws requiring increasing electricity generation from clean sources, although in some states the model has morphed into a freeze of those targets rather than a full repeal. Kansas is one of those states.

The bills running through Kansas' House and Senate are co-sponsored by legislators who are members of ALEC. The Senate Utilities committee sponsoring SB 82 has at least three ALEC members and the House Energy & Environment committee that introduced HB 2241 has at least three ALEC members:

  • Senators Forrest Knox, Ty Masterson and Mike Petersen.
  • Representatives Phil Hermanson, Scott Schwab, and Larry Powell (member of ALEC's anti-environmental task force that created the Electricity Freedom Act)
While it's unclear if the lead House sponsor Rep. Dennis Hedke is directly affiliated with ALEC, he spoke directly with a Koch Industries lobbyist about the bill and has a close relationship with the Heartland Institute, which promoted one of his books.
 
The Heartland Institute:

Heartland is based in Chicago and perhaps best known for its billboard comparing those who recognize climate change with the Unabomber (for which they lost over $1.4 million in corporate sponsorship along with the "mutiny" of their entire Insurance department, now the R Street Institute).

The Washington Post reports that ALEC's "Electricity Freedom Act" was created by the Heartland Institute. Heartland has long been a paying member of ALEC's Energy, Environment and Agriculture task force along with Koch, Exxon and others. Citing the flawed Beacon Hill reports, Heartland has encouraged a repeal of Kansas' clean energy incentives on its website.

Heartland lawyer James Taylor testified before the Kansas legislature in February, opining that the growth of Kansas' clean energy sector is "punishing the state’s economy and environment." James Taylor was flown into Kansas City for an Americans for Prosperity Foundation event intended to undermine the Kansas RPS law. The AFP Foundation is chaired by David Koch.

Americans for Prosperity:
 

Americans for Prosperity was created by the Kochs with help from Koch Industries executive Richard Fink after the demise of their previous organization, Citizens for a Sound Economy (CSE), which split into AFP and FreedomWorks in 2004.

In addition to hosting an event against the Kansas RPS law featuring Heartland's James Taylor, AFP's Kansas director Derrick Sontag testified before the Kansas House committee on Energy and Environment. AFP's Sontag urged for a full repeal rather than a simple RPS target freeze:

"We believe that HB 2241 is a step in the right direction, but that it doesn't go far enough. Instead, AFP supports a full repeal of the renewable energy mandate in Kansas."

Derrick Sontag apparently only cited a range of debunked studies (the "Spanish" study and the flawed Beacon Hill report) and information from Koch-funded interests like the Institute for Energy Research and "State Budget Solutions," a project of several State Policy Network groups including ALEC and the Mercatus Center, a think tank founded and heavily-funded by the Kochs.

Kansas Policy Institute

The Kansas Policy Institute (KPI) has been the central coordinating think tank within Kansas as outside interests have backed ALEC's attack clean energy laws. KPI co-published the debunked Beacon Hill Institute report that ALEC has used for its clean energy standard repeal in Kansas (see sources in Beacon Hill section above for debunking).

Kansas Policy Institute Vice President & Policy Director James Franko testified in the Kansas legislature alongside representatives of Heartland Institute, Americans for Prosperity and Beacon Hill Institute on Feb. 14 to weaken Kansas's renewable portfolio standard.

Reasserting the false premise that clean energy standards substantially increase electricity prices, James Franko told the legislature's Energy & Environment committee:

We have no objection to the production of renewable energy. [...] Our objection is to government intervention that forces utility companies to purchase more expensive renewable energy and pass those costs on to consumers.

James Franko's free market logic comes with the usual holes--no mention of the "costs" of coal and other polluting forms of energy that taint our air, water and bodies, nor any mention of how the government spends billions each year propping up the coal and oil industries.

After KPI's Franko testified before Kansas legislators on February 14, KPI hosted a luncheon for legislators at noon on the same day. The luncheon, hosted at the Topeka Capital Plaza Hotel, featured Beacon Hill's Michael Head. From KPI's email invitation:

"Given the importance of this issue, we would like to invite you to join us for lunch on Thursday 14 February to hear from the author of a study we published last year exploring the costs and benefits of the Renewable Portfolio Standard (RPS). Not only will we be discussing KPI’s study but offering a review of different studies that have been presented to the Legislature."

KPI has served as the glue for other State Policy Network affiliates entering Kansas to amplify the opposition to clean energy.

Chris Horner -- Competitive Enterprise Institute & American Tradition Institute

Chris Horner is a senior fellow at CEI and the lead lawyer at ATI, a close CEI affiliate known for its litigious harassment of climate scientist Michael Mann alongside Virginia attorney General Ken Cuccinelli, who just worked with coal utility companies to kill Virginia's renewable energy law. ATI was behind a leaked memo encouraging "subversion" among local groups opposed to wind energy projects.

Horner testified before the Kansas legislature on February 12 to encourage the false notion that the renewable energy portfolio standard is going to make consumer electricity bills skyrocket (again, there is no correlation between state RPS laws and electricity prices). He cited the long-debunked "Spanish" study, which Koch front groups have cited for years in attempts to undermine clean energy.

Chris Horner is affiliated with several other Koch- and Exxon-funded State Policy Network affiliates such as the National Center for Policy Analysis and Tech Central Station (set up by DCI Group).

Grover Norquist and Americans for Tax Reform:

ATR president Grover Norquist wrote a Feb. 27, 2013 letter supporting the Rep. Dennis Hedke’s House bill shortly before the bill was kicked back into the House Utilities commission. This Kansas letter followed an ATR op-ed in Politico encouraging rollbacks of state clean energy incentives, claiming they are a "tax," which is Norquist's consistent tactic against anything the financiers of ATR don't feel like supporting.

Junk scientists with Koch and Exxon ties:

Disgraced scientists Willie Soon and John Christy were flown in by Americans for Prosperity to assure state legislators that global warming isn't a problem (it's already a $1.2 trillion problem annually). Doctor's Soon and Christy themselves directly funded by Koch or directly affiliated with several Koch-funded interests like the Competitive Enterprise Institute and Heartland.

Willie Soon in particular has a habit of conducting climate "research" on the exclusive dime of coal and oil interests over the last decade:

  • ExxonMobil ($335,106)
  • American Petroleum Institute ($273,611 since 2001)
  • Charles G. Koch Foundation ($230,000)
  • Southern Company ($240,000)

Dr. Soon's questionable climate research now receives funding through the Donors Trust network--$115,000 in 2011 and 2012.

See Skeptical Science's profile of John Christy for a through explanation of why he is not a credible voice in the scientific community studying climate change, using peer-reviewed climate research as refutation.

State Policy Network

KOCH INDUSTRIES

  • Based in Wichita, Kansas
  • Operations in oil refining, oil and gas pipelines, fossil fuel commodity & derivatives trading, petrochemical manufacturing, fertilizers, textiles, wood and paper products, consumer tissue products, cattle ranching, and other ventures.
  • $115 billion in estimated annual revenue
  • 84% private owned between brothers Charles Koch and David Koch, each worth an estimated $34 billion (Forbes) to $44.7 billion (Bloomberg).
  • Member of ALEC's anti-environmental task force
  • Associated foundations fund State Policy Network, ALEC, Heartland Institute, Americans for Prosperity, Beacon Hill Institute, Competitive Enterprise Institute, Americans for Tax Reform and Dr. Willie Soon.
  • Koch brothers founded Americans for Prosperity and helped establish the Heartland Institute.

The money trail of the out-of-state groups inundating Kansas with their sudden interest in killing the state's incentives for wind energy leads back to the Koch brothers. While Koch Industries has deployed its own lobbyists to compliment the effort, the brothers who lead the company have tapped into their broader national network to aid the fight against clean energy in Kansas.

Charles and David Koch, the billionaire brothers who own Koch Industries, have spent over $67,000,000 from their family foundations on groups who have denied the existence or extent of global climate change, promote fossil fuel use and block policies that promote clean energy development.

The Kochs obscure millions more in annual giving through Donors Trust and Donors Capital Fund, which collect money from the Kochs and other wealthy corporate interests and pass it on to State Policy Network groups.  This video provides a visual overview of how the Koch-funded network amplifies unscientific doubt over climate science and blocks clean energy policies:

 

 

Article composed with one of the best online HTML tools. Please purchase a htmlg membership to stop adding links to the edited documents.

Known Associates: 

Greedy Lying Bastards: See the movie Exxon and the Kochs hope you don't

  • Posted on: 8 March 2013
  • By: kert

Greedy Lying Bastards U.S. Theatrical Trailer

The new film Greedy Lying Bastards (GLB for short) opens today in theaters in about 30 cities around the US. Go see it, first of all...there is a theater list here. And tell your friends about it.

The film contains some gems, including this clip of "Lord" Monckton, reacting to a question about the consensus that climate change is real and man-made:

"Right...the only scientists who are capable of coming to a conclusion as barking mad as that are computer modelers. These are typically zitty teenagers, sitting in dark rooms with a can of CocaCola and too many donuts and playing on their X-Box 360s and they are making predictions about the climate..."
Wow. And that's only the beginning of the lunacy and nastiness from the deniers.
 
The long legacy of denial and deception will never be erased for members of the Carbon Club - Big Oil, Dirty Coal, mining, metals, auto companies - all those who would rather the fossil fuel age went on forever. The auto companies have modified their position over the years. In the 90s, this whole team was lock step. Now there are laggards and leaders.
 
Who are the laggards? The culprits who have held us back? They know who they are. We know exactly who they are. And we know exactly they have done...Greedy Lying Bastards is the most complete telling of this story to date.
 
We have the files at ExxonSecrets.org and PolluterWatch, in fact file cabinets full - twenty plus years of research and documentation of industry efforts to slow down the uptake of climate science, replace urgency with uncertainty and derail the policy train that is pulled along by that scientific consensus. Steve Coll's book Private Empire, which came out in 2012, pulled even more details into focus about Exxon's roll in the climate denial machine.
 
The legion ExxonMobil, the American Petroleum Institute, the Koch brothers, electric companies like Southern Company and others have collectively dumped millions of dollars into front groups and think tanks they could prompt to say and do things they couldn’t be caught dead saying or doing themselves. The corporate puppeteers knew that sowing doubt and uncertainty would buy them time. The free market front groupers had hit pay dirt and feel that taking action on climate change is some UN conspiracy to shackle their god given free market freedom.
 
So what? What can be done to hold these individuals and corporations accountable for their actions? What court of law will find them guilty of obstruction and deception? The film shows the similarity to the tobacco industry, who fought on for years after knowing full well that cigarettes caused health problems and nicotine is addictive – straight up denial. There will be hearings, trials, cases, whistle blowers. The truth will be known.
 
 
Bottom line is real people are craving answers as extreme floods and hurricane superstorms sweep away everything they own, as “exceptional” drought knocks farms off the map one by one, as heat waves make life unbearable. The weather is out of whack and people are waking up one by one and want to know who to blame for their misfortune.
 
The culprits try to change their stripes, say they have been “misunderstood” in the case of Exxon, but you cannot change history. Their actions have contributed to two decades of inaction, costing us lives, property loss, economic and ecological damage. Species are going and will go extinct due to this inaction. This is no joke.
 
The latest academic treatment linking the Arab Spring to climate change raises the stakes again. Climate security is national security. Inseparable. Climate change is about where we live and how we live there. About how we grow our food, our water sources, the way we build our homes and buildings…All these things are adapted to the climate of the place where we are. All this is now turning upside down. When 100 year events happen every year, when thousands of weather records are broken in a single year, it is inescapable.
 
There will be accountability, and not only in the court of public opinion. These are moral crimes, crimes against humanity. The stakes are high and the consequences are only starting to fall out. People are starting to realize they have been lied to, led to believe that global warming was some figment of Al Gore’s imagination, told to look the other way…
 
And if there is one thing that gets people all riled up, its being lied to.
 
Good luck explaining yourself to our children and grandchildren, David and Charles Koch, Rex Tillerson and Lee Raymond at Exxon before him... and all the others in your denial army. You better start now.
Industry: 

Secret Climate Denial Finance: Koch and Others Hide tens of Millions through Donors Trust & Donors Capital Fund

  • Posted on: 14 February 2013
  • By: Connor Gibson

For those familiar with the effort of ExxonMobil and the Koch brothers to bankroll a network of organizations denying basic climate science, a new article in the Guardian offers some revelatory information on the secret funding network that outweighs even top denier sugar daddies like Koch and Exxon.

Donors Trust and Donors Capital Fund, based out of the DC suburb of Alexandria, VA, have sent $118 million to the 'climate denial machine' from 2002-2010, according to a Greenpeace analysis featured in the Guardian. The graph above, from the article, illustrates the significance of this money as compared to giants like Koch and Exxon.

Of course, the Koch brothers are part of the Donors Trust network, using the DONORS groups to hide their own giving to a variety of corporate front groups. Because of the obscurity provided by DONORS, we don't know exactly who is getting exactly how much of the Koch payments to Donors Trust and Donors Capital Fund.

An accompanying article by the Guardian shows how the DONORS groups provide large portions of organisations' entire budgets, such as the Committee For A Constructive Tomorrow, which even among climate deniers is notably anti-scientific.

The support helped the Committee for a Constructive Tomorrow (Cfact), expand from $600,000 to $3m annual operation. In 2010, Cfact received nearly half of its budget from those anonymous donors, the records show.

The group's most visible product is the website, Climate Depot, a contrarian news source run by Marc Morano. Climate Depot sees itself as the rapid reaction force of the anti-climate cause. On the morning after Obama's state of the union address, Morano put out a point by point rebuttal to the section on climate change.

CFACT is among over a dozen organizations that get 30%-70% of their total budgets from the two DONORS groups. As we reported on PolluterWatch last October using 2010 IRS tax filings:

  • Americans For Prosperity Foundation got $7.6 million from DONORS groups in 2010, 43% of its budget. AFP Foundation is chaired by David Koch and has received millions in direct funding from Koch foundations since the Koch brothers founded it.
  • Committee For A Constructive Tomorrow (CFACT) got $1.3 million from DONORS in 2010, 45% of its budget.
  • Cornwall Alliance (through the James Partnership) got $339,500 from DONORS in 2010, 75% of its budget.
  • Heartland Institute got $1.6 million from DONORS in 2010, 27% of it's budget, which came from Chicago billionaire Barre Seid (see p. 67).
  • State Policy Network got 36% of its 2010 budget ($4.8 million) from DONORS. SPN members include just about every climate-denying organization and every conservative think tank in the country, including AFP and Heartland.

Koch is clearly embarrassed by the negative publicity (see press roundup below). Koch "Facts," the company's PR website that lashes back at unfavorable reporting on Koch, attempted to respond to the flood of press on the DONORS groups without mentioning them by name. Similarly, Donors Trust president Whitney Ball has done her best to keep Donors Trust and Koch from being synonymous. To be clear--they are not, but the Kochs and their operatives are key players in the Donors network, with people like Arthur Brooks of the American Enterprise Institute and Steven Hayward of the Pacific Research Institute helping oversee DONORS operations, including millions in funding to their own organizations.

Greenpeace has more coming on Donors Trust, Donors Capital Fund, Koch Industries and the ongoing misinformation pumping out of the climate denial machine. Stay tuned. Key articles on Donors Trust and Donors Capital Fund:

Known Associates: 
Industry: 

Pages